CGI is king in Hollywood. Werden er eerst nog alleen skylines, fantasy-figuren en rampen digitaal aan een film toegevoegd, nu lijkt ook de vrouwelijke anatomie aan de beurt. Hollywood blijkt verslaafd aan Special Effects. SFX in jargon. Of toch niet? Bestaan er nog old-schoolers, die niet in de ban zijn van de byte? Jazeker. Wat te denken van Prometheus, de meest succesvolle dvd-release van dit moment en vooral: Skyfall, met afstand de best bezochte bioscoopfilm van dit jaar. DeJaap.nl zocht de makers van beide films op in Istanbul (Skyfall) en Londen (Prometheus). Plus: hoe Hollywood nu digitaal borsten vergroot en actrices via CGI gehéél uitkleedt.
“Bond-films kennen eigenlijk nauwelijks computeranimatie”, vertelt 007-vertolker Daniel Craig in een exclusief gesprekje met de filmverslaggever van DeJaap, Jan-Henk Zandberg. “Het moet puur en eerlijk zijn. Dat waardeert het publiek”, aldus Craig, die vervolgt: “Dat betekent dat dus bij stunts ook écht gewond raak, mijn pijngrenzen moet verleggen, dat ik vaak een dik oog heb en ja, dat ik ‘s avonds aan de pijnstillers zit. Maar ja, als ik geen blauwe plekken op zou lopen, dan doe ik iets niet goed. Het is een Bond-luxe-probleempje.”
Blitzkrieg
Skyfall-regisseur Mendes smaalt op de Bond-set tegenover DeJaap: “CGI is voor mij alleen ideaal om soms een stellage, een camerastatief, of iets anders storends uit beeld te poetsen.”
Uit die authentieke school stamt eveneens iconisch filmer Ridley Scott, de maker van onder anderen Alien, Blade Runner en Gladiator. Ook zijn pseudo-Alien-prequel Prometheus (nu nét verkrijgbaar op dvd) werd in de Londense Pinewood-studio’s bepaald geniaal opgetrokken uit verf, hout, klei, was, textiel, heus werkende gadgets, een ware blitzkrieg aan rijwaardige voertuigen en ja, vooral griezelig echte mensachtigen. Zoals ‘The Engineer’, een prehistorisch ruimte-wezen dat qua looks is gemodelleerd naar de hoofden van Elvis, Michelangelo’s David en het Vrijheidsbeeld. Althans, dat vertelt production-designer Arthur Max aan DeJaap op de set in Londen.
“Alles moet écht en op ware grootte van Ridley. Kortom, de grootste studio ter wereld, waar gemakkelijk een stel Jumbo’s in zou passen, Pinewood dus, hebben wij met helft moeten uitbreiden voor bijvoorbeeld de ruimteschepen”, glimlacht Max. “Voor de acteurs werkt dat ook beter, dan zo’n groen wandje, een authentiek decor, echte kostuums en functionerende hightech helmen. Natuurlijk, er zit CGI in Prometheus. Maar je ruikt het niet. Het ligt er niet zo dik bovenop als in andere films. Er blijft genoeg van het oude filmambacht over, om het publiek totaal in het verhaal onder te dompelen. Het is echt, ze kunnen het bijna aanraken. Het gebeurt letterlijk voor hun ogen. Dat voel je. Altijd.”
Creatief met was: de ‘Gay Nazi’ in Prometheus
DeJaap wil op de Londense Prometheus-set verder weten waarom Aliens nooit een piemel hebben en ontmoet ook de robotversie van Michael Fassbender.
***
Sex & the CGI: top 5 digitale botox
De secundaire geslachtskenmerken van een actrice veranderen? Laat dat maar aan de gretige nerds en geeks in de terra-computerbarns van Hollywood over. Een Top 5 van de meest pregnante toepassingen van digitale botox.
1 Jessica Alba in Machete
Inderdaad, we bedoelen natuurlijk die smakelijke douchescène. U denkt: daarin was ze toch écht naakt? Mwah. Voor de opname had Jes strakzittend ondergoed aan, dat in de nabewerking weer lekker bloot werd gemaakt. Hoe Amerikaans.
2 Angelina Jolie in Beowulf
Ook triple A-sterren maken gretig gebruik van de zegeningen van CGI. Zoals Angelina Jolie, wier – normaliter fraai geboetseerde – fysiek enigszins uit model was geraakt vanwege een zwangerschap, terwijl ze in Beowulf wel in flagranto werd verwacht. Enter derhalve lingeriemodel Rachel Bernstein. Het was háár lichaam dat onder Angie’s nek werd geplakt, voor het sensuele plaatje.
3 Olivia Wilde in The Change Up
Ha. De CGI-wizards namen die titel wel erg letterlijk. Zonder medeweten van actrice Olivia Wilde (‘Ik dacht dat ik die scene mét kleren aan had gedraaid’) werden haar tepels tijdens de montage iets geprononceerder gemaakt dan ze waren.
4 Lindsey Lohan in Herby Loaded
Uiteraard worden acteurs in het puriteinse Amerika ook digitaal óntsekst. Zo werd de bustemaat van Lindsey Lohan (toen nog serieus actrice) in de über-Disney-film Herby Loaded teruggebracht om de visuele onrust bij kids te beperken.
5 Brandon Routh in Superman Returns
En ja, exact hetzelfde ontseks-procédé werd toepast op het Superman-pak van Brandon Routh, waar de bobbel bij zijn kruis toch iets te prominent bleek.