Het getuigt van een stuitende arrogantie dat u met een nogal dun verhaaltje over investeerders en aandeelhouders recht denkt te kunnen breien dat een digitaal abonnement 72% duurder wordt, vooral als u die uitleg afsluit met een enorme dooddoener als ‘Dat we daarmee misschien niet de krant voor iedereen zijn, dat accepteren we’, waarmee alle weerwoord op voorhand al als gewichtsloos wordt beschouwd. Maar goed, een krant die weerwoord krijgt, dat moeten we natuurlijk sowieso niet willen.
Ik lees NRC Handelsblad al een jaar of 17, vanaf mijn twaalfde bij mijn ouders thuis, later via een studentenabonnement en nu per digitaal abo op de iPad. Mijn studentenabonnement kostte me 15,50 per maand, een digitaal abo 12,50. Logisch dat zulks goedkoper is, me dunkt, want je hebt geen druk- en verspreidingskosten voor de pdf’jes die ik dagelijks download. Maar per binnenkort betaal ik dus 21 euro per maand en daarmee is de papieren versie goedkoper (als ik een abonnement zou nemen via mijn nog studerende broer) dan de digitale. Ik begrijp daar werkelijk niets van. Of wacht, zou het misschien iets te maken kunnen hebben met de ongetwijfeld zéér gunstige CAO’s die er nog rondwaren onder het *kuch* wat oudere deel van uw redacteuren? Misschien hebben jullie je ook wat verrekend met die iPad-actie van laatst, want dat ging geloof ik ook niet helemaal goed hè? Of moeten betalende abonnees opdraaien voor de geleden schade die het lek in de website, waardoor de digitale editie gratis opvraagbaar is, heeft veroorzaakt?
Het gaat mij niet om die paar euro per maand, het gaat mij om het stuitende gemak waarmee NRC denkt dat de lezers een prijsverhoging van 72% wel even zullen accepteren. Stel dat Heineken morgen besluit dat een krat bier geen 10, maar 17 euro moet gaan kosten? Of dat de Efteling geen 36, maar 62 euro voor een toegangskaartje gaat vragen? En dat die beiden dan zeggen: ‘dat ons bier/ons pretpark niet voor iedereen is, accepteren we’? Het zou ze duur komen te staan.
Los van het feit dat NRC al een tijdje de draad kwijt lijkt te zijn, met name in de – anonieme – hoofdredactionele commentaren waarin het internet (en de journalistiek die daar plaats heeft) het al regelmatig heeft moeten ontgelden, is deze bizar gebrachte en slecht beargumenteerde prijsverhoging een nieuw dieptepunt in mijn relatie met NRC. Waar opzeggen en overstappen naar de Volkskrant al een tijdje door mijn gedachten speelde, is dat moment nu wel erg dichtbij gekomen. Als er meer mensen zo over denken – en scrollend door de comments hierboven lijkt het daar wel op – is NRC straks niet alleen maar ‘niet meer de krant voor iedereen’, dan wordt NRC ‘de krant voor niemand’. Want waar de papieren abonnee een snel uitstervend ras is, zal deze prijsverhoging en de uitleg daarvan op het digitale vlak ook eerder tot een daling van de oplage leiden. Wat u dan weer aan die oh zo belangrijke aandeelhouders uit mag gaan leggen. Veel plezier daarmee.
Groet,
Bart Nijman
Redacteur DeJaap.nl