Column

BRIEFJE VAN JAN – Aan de adverteerdersbellers

05-02-2018 06:18

Valentijnsdag

Beste adverteerdersbellers,

Ja, ik heb het tegen jullie.

Tegen de COC’ers. De PvdA’ers. De GroenLinksers. En tegen de Arie Boomsma-achtigen die allemaal op de bagagadrager springen omdat René van der Gijp in Voetbal Inside met een pruik op z’n hoofd een middelbareschoolgrap maakte over de Vlaamse tv-journalist Bo van Spilbeeck, die tot vorige week nog Boudewijn heette.

Jullie willen serieus dat merken als Heineken, Gillette en de Toto stoppen met adverteren rond het programma van Johan Derksen, Wilfred Genee en René van der Gijp? Net als eerder andere adverteerdersbellers, het mediamiepjescollectief onder leiding van DWDD-tafeldame Rosanne Hertzberger, met behulp van NRC Handelsblad en De Volkskrant, een campagne startten die de website Geenstijl financieel de nek moest omdraaien?

Heb je het dan zelf niet door?

Hoe miezerig je bent, bedoel ik?

Kijk, ik vind alles goed.

Dat jullie niet meer kijken (al keken jullie toch al nooit). Dat jullie andere COC’ers, PvdA’ers, GroenLinks’ers en Arie Boomsma-achtigen adviseren niet meer te kijken (al keken die ook al nooit). Dat jullie Grolsch gaan drinken. Dat jullie je voortaan droog gaan scheren (of, geheel volgens Asha’s Laatste Bijpunttips, meteen maar helemaal niet meer, nergens). Dat jullie gaan bingo’en in het buurthuis in plaats van Toto-formulieren invullen bij de Primera. Dat jullie infiltreren op de publieke tribune en Johan Derksen live over de tafel heen trekken (of heel hard ‘Boe!’ gaan roepen met een spandoek).

Maar ga geen adverteerders bellen.

Je moet namelijk weten: je hebt altijd een keuze.

Je hóeft geen NSB’er te zijn.

Groet,

JanD

PS. Overtuigd? Welkom bij de club!

UDATE Dat is een grap toch, D66?

UPDATE Hartjes voor Angela, de down to earth-De Jong van het AD.