Column

Aanvulcolumn: dit moet NIET in je twitterbio

20-10-2011 16:00

Ik ben fervent Twitteraar, dat weten jullie. En ik kan ook goed zeikstralen op anderen, dat weten jullie ook. “Wel” dacht ik van de week, “…waarom zou ik die twee dingen niet combineren?” Leek me een puik plan, en dat heb ik dus gedaan: ik heb een mooi lijstje (of in ieder geval een begin) gemaakt van dingen die je NIET -ik herhaal: NIET- in je Twitterbio moet zetten. Lees even mee, en voel je wanneer nodig betrapt. Daar gaan we.

De “160 tekens is te kort om mij te omschrijven”-bio.
Volkomen onzin. Niets van waar. Wie ben jij nou eigenlijk dat je niet in 160 tekens te beschrijven bent? Dat moet je verdomme wel een HEUL groot cv hebben, of écht een beroepsmotherfucker zijn. Ik bedoel, da’s toch een beetje gek, als mensen als @charliesheen, @ladygaga en de @bertbrussen zelf het wél kunnen, dat zichzelf in 160 tekens omschrijven, en jij niet. Precies. Pretentieuze lul.

#NF=#NFB
Staat geheid in de twitterbio van iedere onrendabele. Het betekent, en let op, het volgende: “Not Following = Not Following Back”. Kortom, als ik niet op jouw feestje mag komen, dan jij ook niet op de mijne, dus laat je zwemkleding maar thuis. Staat meestal tussen “me ping: *pingnumert*” en ♥ in. Dit moet je dus, tenzij je het gros van je wakkere uren achter de kassa doorbrengt, niet willen.

Het gezelligheidsdier.
Huismoeders op de interwebs. Die doen dit. Die zetten noemen zichzelf ‘gezelligheidsdier’ in hun bio. Die willen graag laten weten dat ze nog helemaal happy zijn. Dat ze in het weekend plots nog lekker spontaan kunnen doen. Dat ze ook “best een beetje gek zijn hoor!” Kortom, dat ze bij #TEAMHAPPYHUISMOEDER horen. *unhappysmileyface* (Ook nooit doen: #TEAM… in je bio. Hoort bij de #NF=#NFB-categorie.)

De online-expert op het gebied van strategische media en sociaal SEO-en.
Instant facepalm. Zet NOOIT in je twitterbio dat je “Social Media-expert” of “Online strateeg” bent. Zelfde geldt voor het feit dat je alles over SEO weet; ook weglaten. Waarom? Omdat je a.) verraadt dat je een babyboomer bent die er eigenlijk, zelfs na de door je werk gesponsorde cursus, geen ster vanaf weet. b.) Stel je weet er echt wat vanaf, dan weet je alsnog net zoveel als de gemiddelde 17-jarige internetter; die hebben ook niet allemaal “Online strateeg op het gebied van sociale media en SEO” in hun bio staan. En c.) Je legt de lat hoog. Als jij claimt dat je echt alles weet van efficiënt Twitteren en online profileren, verwachten wij op z’n minst 8K aan volgers. En gezien het feit dat de gemiddelde “online expert” niet verder komt dan een schamele 32 online discipelen, waarvan de helft bedrijven en de andere helft familieleden zijn, kan het ietwat knullig overkomen.

Een Engelse bio. Not cool.
Gewoon lame. Je bent Nederlands. Helemaal suf als er van die vet creatieve Engelse spreuken in staan. Van die belerende, zoals “Everyday is a new day, so enjoy!” of dergelijks. Als ik zoiets lees poep ik altijd een heel klein beetje in m’n broek. Naar. Kippenvel.

#BELIEBER
*KLIK*

Vanzelfsprekend heb ik niet alle soorten en maten van verneukeratieve Twitterbio’s hierboven uiteen kunnen zetten, dus mochten jullie nog suggesties hebben -en als heus DeJaap-lezer hebben jullie die- dan lezen we dezen graag hieronder. Maken we er samen een handig naslagwerkje van. Oh, en aan sommigen van jullie: vergeet je bio niet aan te passen. Succes hoor!

@debroervanroos heeft zelf ook een Twitterbio. De boodschap in deze bio is vooral dat je hem kan huren. Voor Geld.