Column

Achter de schermen bij Amerikaanse campagnes: Zelfs de zelfgemaakte bordjes zijn niet zelfgemaakt

10-05-2012 13:00


Vier jaar geleden voerde ik campagne voor zowel Democraat Barack Obama als Republikein John McCain. Niet uit ideologische overwegingen, obviously. Nee, ik wilde graag zien hoe die machtige Amerikaanse campagnes te werk gaan. Toen ik bij een campagnebijeenkomst was van McCain in de belangrijke staat Pennsylvania, ervoer ik meteen hoe ze alles tot in de kleine puntjes toe regisseren. Aanhangers kunnen van de campagne een bordje krijgen met de slogan van de campagne om mee te wapperen tijdens de speech. Logisch, dat ziet er mooi uit op beeld. Maar sommige aanhangers namen de moeite om zelf een bord te maken. Mooi om te zien hoe mensen met eigen slogans (“Choosy moms, choose McCain/Palin“, een variant op een bekende reclameslogan) en eigen tekeningen er echt werk van hadden gemaakt, vond ik. Wat hebben die mensen toch een enthousiasme voor McCain! Of misschien toch niet?

Lees verder in de WarRoom >>