De ANWB lanceerde een heel nieuw super goed plan om de zogenaamde ‘wieleroverlast’ op het fietspad tegen te gaan. De wegenbond ziet toekomst in een plan waarbij wielrenners met mooi weer niet op het fietspad mogen. Conclusie: de ANWB wil dus dat wielrenners alleen met regen en sneeuw op hun racefiets stappen.
De afgelopen week kwamen er veel ongevallen met wielrenners in het nieuws. Da’s logisch. De laatste maanden waren dramatisch, wielrentechnisch gezien. Het regende veel, het was koud en er stond een straffe wind. Nu de temperaturen zijn gestegen en de Tour-koorts dankzij Bauke Mollema en Laurens ten Dam ook omhoog schiet, gaan veel amateurs ook de tweewieler op.
Dat feit op zich, wordt door veel andere fietsers als gevaarlijk gezien. Bij een wielrenner denken ze niet alleen aan doping, maar ook aan slecht gedrag, afscheiden, schelden en schreeuwen en een neus die op hun jas wordt geleegd. Ik geef toe: er zijn wielrenners die dat doen, maar heus niet allemaal.
En om het dan even gelijk te trekken. Er zijn genoeg ‘gewone fietsers’ die net zo gevaarlijk zijn. Neem een jongere van tegenwoordig. Die rijdt zigzaggend over het asfalt omdat hij aan het whatsappen is. De oude van dagen rijden, in gezamenlijke unisekskleding, naast elkaar, waardoor er niemand meer langs kan. Daarnaast heb je nog de mensen die ooit een slechte ervaring met een wielrenner hebben gehad, en die besluiten om je zo dwars mogelijk te liggen. Om het kort samen te vatten: je hoeft pas aan de kant te gaan als een renner met zijn wiel de jouwe aantikt.
De ANWB is deze ‘fietsterreur’ zat en wil maatregelen. Wielrenners op de (auto)weg is geen optie. Dan rijden ze de Wegenwacht-abonnementhouders alleen maar in de weg. En dus moeten ze maar helemaal verdwijnen. Want nee, niet aan gewone fietsers uitleggen dat ze aan de kant moeten gaan als iemand belt. Ook niet besluiten om boetes uit te delen omdat je fietst met een mobiele telefoon in je hand. Of besluiten om ‘snelweg fietspaden’ aan te leggen. Gewoon de renners bestraffen door te roepen dat ze geen rondjes meer mogen rijden. Want: fietsen in de regen de kou, dat vindt niemand leuk. Ook wielrenners niet.
Nu afwachten wat de ANWB vindt van fietsen met een motor. Die gaan vaak ook boven 40 per uur. En aangezien deze fietsen vaak worden bereden door mensen van boven de 70, is het nog maar de vraag hoe lang dat goed gaat. Of zal deze groep ook alleen met slecht weer het fietspad op mogen? Dan is het leed niet te overzien..