“Alcoholvrij rosébier”, met een introductiedatum van begin april: het klonk even bijna als een erg vroege 1-april grap toen het nieuws over het nieuwe drankje van Bavaria in januari langs kwam. Van de andere kant is Bavaria het merk dat u al eerder het 0.0% witbier presenteerde, dus je kon nooit weten. Deze week dook het bericht wederom op en de introductie van het drankje bleek, wellicht door het zomerse weer, al deze week te zijn. In de schappen van uw plaatselijke supermarkt vindt u naast het genoemde witbier nu ook dit zoete goedje. Waarom het eigenlijk in het schap naast het andere bier te vinden is blijft natuurlijk de grote vraag, Orangina heeft immers ook een heel andere plek op de drankenafdeling! Alcoholvrij rosébier heeft niets in de biermarkt te zoeken en met de introductie van dit nieuwe product zorgt Bavaria er voor dat de biermarkt steeds minder serieus is te nemen.
Wanneer u wel eens cider in een pub drinkt is u misschien het merk Strongbow wel eens opgevallen. De vraag of dit de meest smakelijke variant is daargelaten, is dit wel degelijk een bekend merk cider zoals deze in menig echte Engelse pub geschonken wordt. Begeef u vervolgens eens naar de Albert Heijn en u treft daar wederom Strongbow aan, Strongbow gold. Wee diegene die denkt hiermee eenzelfde soort cider aan te schaffen: met gewoon water uit de kraan bent u een stuk goedkoper uit en het is nog veel lekkerder van smaak ook. Na de overname van Scottish & Newcastle, waarbij dit merk cider in de boedel mee kwam, heeft Heineken gemeend het merk in de supermarkt als een frisse dorstlesser neer te zetten en dit was het begin van het einde.
Het begin van het einde? Wellicht is dat teveel eer, want diezelfde brouwer bracht ons ook Jillz, een ‘vrouwencider’ dat een hippe nieuwe toevoeging aan de toch wat vermoeid ogende biermarkt moest zijn. Menig internetter moest even grinniken bij de naamgeving van dit drankje, dat verder net zoveel met appelcider te maken heeft als T-Pain met rap. De aankoop van het merk Strongbow maakte de natte marketeersdroom compleet: nu kon moeiteloos ook een mannelijk merk worden neergezet naast het zojuist geïntroduceerde vrouwendrankje. Samen vormden deze twee een valkuil waar menig bier- of ciderdrinker al in is gelopen.
Sind Youp van ‘t Hek zich vooral bezig houdt net de telefoonaansluitingen van zijn familie heeft menig merk kans gezien zeikerige ‘biertjes’ en aanverwanten in de markt te zetten. Heineken heeft zijn slappe cidertjes, de malt biertjes en Bavaria heeft zijn 0.0% lijn waaronder ze al een apart soort witbier in de markt zetten. Erger dan deze nieuwe Bucklers is nu het alcoholvrije rosébier, konden die eerste nog worden verexcuseert met “een biertje voor de man (m/v) die moet rijden”, die laatste is bier omdat “limonade” zo slecht klinkt.
“Wat maakt het uit, marketingtechnisch is dit een goede zet!”, denkt u wellicht. Maar is dat wel zo? Natuurlijk kunnen deze halfzachte ‘biertjes’ weer enig nieuw elan brengen aan een wat versufte markt, maar hoe is dat op de lange termijn? In het commentaar op dit artikel zullen wellicht mooie cijfers aangedragen worden om de lancering van weer een ander limonadedrankje onder de bierparaplu goed te praten. Feit blijft dat Jillz nooit echt een hip drankje zal worden, de naam staat nu al synoniem voor huismoeders die “tipsy” nog een flesje aan de mond zetten. (Bier zit al in een glas, denken ze te begrijpen.)
Feit blijft dat de pilsmarkt door de introductie van randverschijnselen als rosébier al een flink stuk imagoschade heeft opgelopen. Op menig festival zijn de speciaalbieren al een voorzichtige hit: wég met het pils en hier met dat bier! Door nu ook nog eens een alcoholvrije variant van deze fruitdrank op de markt te brengen is het klip en klaar: de inspiratieloze marketeer heeft voor het biermerk voor wie ‘durf’ het op de markt brengen van illegale jurkjes is een veilig nieuw merk neergezet. Waarom durft Bavaria niet gewoon de frisdrankmarkt te betreden? Waarom is het enigszins inspiratieloze, maar wel solide, merk Bavaria nu ineens gekoppeld aan frisse fruitdrankjes? Welke zelf respecterende man durft zich überhaupt eigenlijk met Bavaria te vertonen? Het Beierse merk uit Lieshout kunnen we veel succes wensen, maar een biermerk; dat zijn ze natuurlijk niet meer.
Gyurka Jansen is wekelijks over internet te horen op Radio 1 en geeft training en advies over nieuwe media.