Albert Heijn is heel erg goed in het opzetten van marketingacties. Nu is de Zaanse grootgrutter ook in de goede doelen-marketing gestapt. Alle Beesies, die vervelende nietszeggende oranje wormpjes, dienen ingeleverd te worden bij de Albert Heijn. Wat ze ermee doen? Als spiegeltjes en kraaltjes uitdelen aan negerkindertjes.
In eerste instantie lijkt het sympathiek om al die rommel terug te roepen. Zo kan de AH de gadgets netjes recyclen en ‘zo hebben ontwikkelingsorganisaties zich gemeld met de vraag of ze de gadgets aan kinderen in derdewereldlanden kunnen geven.’ Als ze zo begaan zijn met het afval, moeten ze die rommel niet uitdelen, heel makkelijk. Maar uitdelen aan de negertjes? Wat moeten die kinderen daarmee?
Fijn: 30 kilometer lopen naar de waterpomp, 20 kilometer naar school tussen de AK-47’s door, maar je hebt wel een beesie bij je! Dat kun je toch niet serieus menen? Ahold, het moederconcern van Albert Heijn, had in 2009 een nettowinst van 894 miljoen euro. Er is niets mis met winst maken en dat hoeft heus niet allemaal naar Afrika. Maar doe dan ook niet alsof je meeleeft met de armsten op aarde. AH en die ‘ontwikkelingsorganisaties’ (welke zijn dat trouwens?) moeten zich schamen. Met een nettowinst van bijna een miljard Beesies naar Afrika sturen, als ware het zilverpapier voor de missie: een diepere belediging voor Afrikanen is nauwelijks denkbaar.
CC-Foto: Julien Harnes