Beste NS,
Woensdag meldde zich via Twitter ene Eline Elstgeest bij jullie.
Deze aan de Universiteit van Leiden opgeleide bestuurskundige, filosofe en historica schreef: “Vanochtend hoorde ik een van jullie conducteurs een Chinese toerist aanspreken met ‘hey ching-chong’ toen hij in het verkeerde treinstel dreigde te stappen. Misschien is een diversiteitstraining voor jullie personeel een idee? #racisme”
In deze tweet komt veel samen.
Iemand die niet de betreffende conducteur aanspreekt, maar meteen diens werkgever.
Iemand die aan public shaming doet.
Iemand die zeker denkt te weten dat ‘ching-chong’ denigrerend of zelfs beledigend bedoeld is (de waarheid: het betekent ‘meneer’).
Iemand die na (vermeend) wangedrag van één personeelslid alle personeelsleden over één kam scheert en heropvoeding eist.
Iemand die de racisme-kaart trekt.
Ik zag dat jullie op Twitter serieus reageerden op de tweet van Eline Elstgeest. Jullie wilden meteen weten wie, waar en wanneer, zodat jullie de betreffende conducteur konden aanspreken. Het scheelde weinig of er werd direct maar een aanbesteding uitgeschreven voor een diversiteitstraining voor al het personeel dat in contact staat met klanten.
Even een tip.
Zorg dat de treinen op tijd rijden, zorg dat de toiletten een beetje schoon zijn en kóester medewerkers die toeristen in hun eigen taal aanspreken om te zorgen dat ze in het goede treinstel komen te zitten.
Maar trotseer voortaan NSB’ers.
Groet,
JanD