Nederland verandert langzamerhand in een sociaal gestoord volk. We vinden de liefde van onze levens via Facebook, Facebook, Facebook, Facebook, Facebook, Facebook of Facebook. In het openbaar zitten we afgesloten met oordoppen, weggedoken in onze telefoon. We hebben het sociaal moeilijk, slechts wanneer de drank in de man is durven we met een potentiële liefde van ons leven te praten.
We zijn angstig, bang om alleen te zijn, en tegelijk scheiden we onszelf af van de rest van de maatschappij door in onze telefoon of tablet te wonen. Bang om onze identiteit te verliezen. Online, in de echte wereld zijn we allang niet meer opvallend. Daarom steken we enorm veel tijd in het bijhouden van onze Facebook, Twitter, YouTube, Foursquare, Last.fm, LinkedIn, Yammer, Pinterest, Reddit, Path, Grindr, Flickr, Tumblr, Instagram, delicious, Hyves, MySpace, Habbo, Whatsapp, onze blog en mail. We zijn bang dat we verloren gaan, ondergesneeuwd raken in de miljoenen eentjes en nulletjes die we dagelijks online produceren.
En dat is helemaal geen kritiek op de huidige maatschappij. Het internet is immers een mooie, warme plek. Het geeft iedereen de ruimte zich te uiten, de moed om discussie aan te gaan en ieder kan zich volzuigen met informatie. En zelfs voor vertier kun je er terecht, ik noem maar het blog waar u nu bent of de website waar je zonder televisie filmpjes kunt kijken. Er is eindelijk een plek op deze kille wereld waar niet langer een klassenstrijd heerst, maar waar ieder zichzelf kan profileren ongeacht afkomst, uiterlijk of inkomen.
De enige die onder deze ontwikkeling lijdt is KPN. KPN heeft fiks verlies geleden. Aangezien we dagelijks al dwalen in cijfers, houd ik het simpel: KPN heeft verlies gemaakt in 2012. 55% ten opzichte van 2011. Dat is heel veel. En waarschijnlijk omdat we niet meer bellen. Niemand belt nog. Het gesprek gaat eeuwig voort op de interwebs.
En eigenlijk is het ook een beetje hun eigen schuld. Hi, onderdeel van KPN maakte een serie hilarische reclames, waarin ze zich afvroegen wie er nou nog belt. De provider speciaal voor jonge mensen riep op tot whatsappen, twitteren, facebooken, pingen, hyven, linkedinnen, bluetoothen, infrarooden en rooksignalen versturen. Bellen is stom, dus krijg je minder belminuten en meer gigabytes voor hetzelfde geld. En met al die niet werkende wifipunten in de trein en de wel werkende wifipunten op al die andere plekken, kom je nooit meer over je bundel heen. Ja zeg, zo lijd je als KPN ook wel verlies.
Laten we met alle KPN-bellers KPN redden. Laten we als KPN’ers niet zulke enorme egoïsten zijn als de spaarders van SNS. Bah. We gaan voor crowdfunding. Zet je wifi uit, upload nog meer foto’s dan je al deed via 3G, straks 4G. Bel het thuisfront wat vaker. Of je BFF die op reis is en met heimwee in een bierhostel verblijft. Vergeet whatsapp, ga terug naar het oude SMS’en. Autisten der Nederlanden, red KPN, bel, SMS en internet meer!
Ingelise de Vries (netwerkgeneratie) leeft ook op het internet. In het echte leven heeft ze al jaren geen identiteit meer.
Foto: Maarten Brante