De bling-winnaars vliegen ons dezer dagen om de oren. Vooral in de horeca zijn ze weer eens los gegaan. Helden, markantste horekaffers, ‘award’-volk, mutsen en messen in goud en zilver, trofeeën, hotello’s , lekkerste menu’s en broodjes, beste sommeliers, gastheren en chefs, er komt geen eind meer aan. In geen enkele branche schittert het zo van vak-roem als in de horeca. En dan heb ik al die wijn-oorkonden nog niet eens genoemd. Dat zijn er ook nog eens zo’n vijfenzeventig.
Dat werkers aanmoediging in hun metier op prijs stellen, is begrijpelijk. Maar dat er bijna geen handeling in deze branche meer is of er moet een meester of kampioen in worden uitgeroepen, dat kan alleen maar de waarderingsinflatie voeden. Niettemin komen er jaarlijks pelotons helden en ‘beste’ prestatieleveranciers bij. Want er zijn nog geen eretekens voor de fraaiste schoefdop, het welriekendste wijnglas en de laagste schenkprijs. Maar al wel voor de schoonste plé. En ongetwijfeld komt er nog een nationale competitie kurktrekken voor reumatische bejaarden of een National Award Champagne Spuiten voor getatoeëerd volk, gefinancierd door de bubbel-inustrie. Trouwens; de titel van Beste Bag-in-box Wijntapper is ook nog niet opgeëist, hoewel ‘event’-organisators er al wel over denken. Aan ‘sponzoren’ uiteraard geen gebrek.
Dezer dagen kreeg ik een ‘nieuwsbrief’ binnen van Horeca Entree. Daarin werden de volgende onderscheidingen genoemd:
En dat zijn nog lang niet alle ‘decoraties’ die in deze branche circuleren.
Overdaad schaadt, denk ik. In ieder geval heeft de ‘uitstraling’ van al die glitter niet als effect dat de horeca er voor het publiek populairder op wordt. Alleen al die irritant hoge prijzen voor een doodgewoon glas wijn of een hoofdgerecht maken het woord ‘horecaheld’ belachelijk. Tekenend voor de situatie is dat zaken die hun prijzen hebben aangepast aan de inhoud van de gekrompen ‘knip’ het beste draaien. Daar kunnen die arrogante ‘elite’-tempels die zweren het niet goedkoper te kunnen een voorbeeld aannemen. En zegt het niet genoeg dat een verse enquête van Koninklijke Horeca Nederland heeft uitgewezen dat de opvattingen van horecabazen en gasten over prijzen en bediening ver uiteenlopen? Als dat zo doorgaat komt de horecaheld nog op de horecabelt, die intussen al aardig is gegroeid.