De Van Rossems zijn de Geer & Goor van het ‘weldenkend’ kijkvolk

10-02-2015 10:23

Had Maarten van Rossem het al enorm met zichzelf getroffen, met broer en zus vormt hij het gedroomde trio voor de publieke omroep. Recensenten hijsen het op het schild. Waarom eigenlijk? Van de publieke omroep ben ik een fan. Sterker nog, drie publieke zenders volstaan, plus RTL Nieuws. Niks ten nadele van RTL en SBS, ze maken vast goede tv, maar voor andere doelgroepen. Wil het met humor nooit zo lukken bij publiek Hilversum, er zijn gezonde uitzonderingen zoals Koefnoen, nu ook Cojones met sterke satire. En niet te vergeten Jeuk, de perfecte ironie met de smoelwerken van Thomas Acda en Peter Heerschop.

Een uitgemolken alleskunner

Kijk goed naar Jeuk om te leren waarom de Van Rossems een slecht toneelstukje spelen. Hun poses zijn gemaakt. En flinterdun. Het moet doorgaan voor ‘authentiek’, maar sinds zijn glossy en verplichte theatershow is Maarten van Rossem een uitgemolken alleskunner gemaakt. Alles behalve authentiek.

Het begon vorige week al met de promotietoer voor Hier zijn de Van Rossems. Een zegetocht viel hun ten deel nog voor er één minuut was uitgezonden, met als hoogtepunt een optreden in de onvermijdelijke marketingmachine DWDD.

Daar zat Vincent van Rossem een shaggie te draaien om die onder zijn neus te houden. Jongens, wat een vondst! Iedereen kon aan de ogen zien dat mijnheer een vervelend rolletje zat te spelen. Maar niet onze recensenten.

Met open ogen in de val gelopen

Wat schreef Jean-Pierre Geelen – doorgaans een uitstekende recensent – over deze opzichtige reclame: “De drie vormen een onaangepast trio, dat prettig contrasteert met de gladgestreken bevolking van een zender als RTL 4….In DWDD zat donderdag broer Vincent aan tafel ongegeneerd met een versgedraaid shaggie binnen handbereik in zijn neus te pulken, terwijl Maarten haren en roos op zijn schouders had gedrapeerd.”

Met open ogen in de val gelopen. Even vergelijkt hij het met de ‘springplank’ van SBS, om de jubel dan te hervatten: “Een kruistocht tegen de leegte.” Met een slag om de arm: “Daarbij liften ze op de voertuigen van de reality soap en hun zwartgallige ironie, listig uitvergroot en aangezet door producent Sky High TV, onder meer hofleverancier van reality shows aan commerciële zenders.”

Effectbejag

Recensent Hans Beerekamp in NRC vindt ze ook zo’n uitzondering, zonder relativering: “Het trio schmiert en mort, maar vooral Sis, die het minst bereid lijkt te poseren, is een verademing naast alle gelikte presentatoren die altijd zo hun best doen om aardig te worden gevonden.”

Het spijt me, maar het effectbejag druipt ervan af. Daar is televisie ook voor gemaakt, niks mis mee, lekker ontspannen na hard werken. De een met Tegenlicht, de ander met Boer zoekt Vrouw. Maar er is geen reden om het trio Van Rossem anders te beschouwen dan Geer & Goor bij SBS. Verschrikkelijk…ja, dat ene woord dat alles domineert…leuk. O, wat zijn de Van Rossems leuk, zo leuk.

Hier zijn de Van Rossems, iedere vrijdag, 20.25 uur, NTR, NPO 2