Datingsites zijn marktplaatsen. Je kunt er snuffelen door singles die beschikbaar zijn voor liefde, romantiek of seks. Allemaal proberen ze zichzelf zo goed mogelijk te verkopen. Profielen zijn voorzien van een foto en een aantal doorzoekbare kenmerken, zoals lengte, haarkleur en kinderwens. Singles vertellen wie ze zijn door te schrijven over hun werk, vrije tijd, lievelingsboeken, -muziek, en -films, dromen en voorkeuren. Sommige singles zijn daarbij meer begerenswaardig dan andere. Die singles zijn de kwaliteitssingles: de meest waardevolle, de beste, de schaarste. Wie zijn dat precies? En hoe houdbaar is dat idee?
In tegenstelling tot wat je misschien zou denken is een kwaliteitssingle niet iemand die heel knap is en/of veel geld verdient. Op datingsites moet je daar namelijk niet mee pronken. Het gaat dus om de manier waarop een single zichzelf presenteert. Een kwaliteitssingle is iemand die er het beste in slaagt te voldoen aan alle geschreven tips en ongeschreven wetten van je profileren op een datingsite. Een kwaliteitssingle is volgens de Deense socioloog Arvidsson iemand die sociaal vaardig is, die in touch is met zijn emoties en die zelf een heel bevredigend, rijk leven leidt. De kwaliteitssingle zoekt iemand die dat aanvult.
Op zulke sites word je aangemoedigd vooral jezelf te zijn. Is dat zelf van onvoldoende kwaliteit, dan moet je er aan werken. Dat kan je doen met een van de duizenden zelfhulpboeken over daten. Het idee van de kwaliteitssingle vormde de inspiratie voor de scriptie van masterstudent Sociologie Lucien de Haas. Hij analyseerde het zelfhulpboek The Flirt Coach en het forum van de site Plenty Of Fish waar leden elkaars profielen kunnen beoordelen en becommentariëren. Centraal stond de vraag wat al die tipgevers zien als een goede single.
Allereerst is positiviteit van belang. Negatieve uitspraken worden afgeraden en je mag bijvoorbeeld niet opsommen wat je niet zoekt. Je moet positief in het leven staan en duidelijk maken dat je van alles geniet. Zorgeloosheid en spontaniteit zijn gewenste eigenschappen. Op foto’s dien je er gelukkig uit te zien. Je moet lachen.
Taal is cruciaal. Spelfouten worden gezien als teken van luiheid of domheid. Formuleringen dienen zorgvuldig te zijn en te laten zien dat erover hebt nagedacht. Schrijf niet te veel over jezelf, stel de juiste vragen aan de ander. Je moet opvallen met creativiteit en humor.
Stel jezelf niet wanhopig op. Nonchalance wordt geadviseerd, wees vooral niet te zwaar. Zeg dus niet dat je zoekt naar de ware. Een succesvolle flirt is speels. Mannen mogen vooral niet kinderachtig zijn en dus niet benadrukken dat ze gamen. Vrouwen mogen niet te veel initiatief tonen.
Authenticiteit is het einddoel als het gaat om goede singles, zo leert De Haas’ scriptie ons. Een authentieke single is een reflexieve single, iemand die erg nadenkt over wie hij is en hoe hij zich presenteert. Pas als je dat goed kan, weet je namelijk wie je écht bent. Eerlijkheid en oprechtheid zijn belangrijk, maar die kunnen strijdig zijn met bovengenoemde punten. Er zitten dus grenzen aan hoe ‘jezelf’ je mag zijn.
Wat een goede single is op een datingsite lijkt zo volledig los te staan van wat een begerenswaardige partner is. Er zit een gekke tegenstelling in het hele idee van de kwaliteitssingle, een tegenstelling die ook terugkomt in de veteranen op Plenty Of Fish. Deze ervaren gebruikers voorzien nieuwkomers graag van advies. Maar als zij zulke goede singles zijn, waarom zitten ze dan al zo lang op de site? De meest begerenswaardige single zou toch nooit lang single kunnen blijven?
Het antwoord ligt besloten in de commerciële aard van de datingsite. Datingsites willen dat mensen vooral tijd besteden aan het datingproces. Niet te snel succesvol zijn want dan verdient de site te weinig geld, niet te langzaam succesvol zijn want dan kan de site de belofte niet waarmaken dat mensen er een partner vinden.
Datingsites willen dat gebruikers zich op een standaard sales-manier profileren: positief, opgewekt, correct. Maar heel veel mensen zoeken helemaal geen optimistische levensgenieter. Sommige mensen willen juist iemand die StarWars-grapjes maakt. Daarvoor kun je dus op zulke sites slecht terecht. Gratis tip: Twitter zit vol met cynische scifi-nerds op zoek naar hun dekseltje. Doe er je voordeel mee.
Dit is deel I van een tweeluik. Volgende week meer over datingsites. De scriptie van Lucien de Haas is op dit moment nog niet digitaal beschikbaar.