Dat heeft de fabrikant van de Fyra, AnsaldoBreda, vandaag bekend gemaakt in een persbericht. AnsaldoBreda stopt met de verkoop van nieuwe Fyratreinen aan de NS en neemt alle verkochte treinen terug, totdat de problemen met de NS en ProRail zijn opgelost. Het conflict kwam vandaag tot een escalatie na het zoveelste incident.
‘Alle storingen bij de NS en ProRail moeten eerst worden opgelost. De problemen met de Fyratreinen zijn niets vergeleken met de dagelijkse storingen en vertragingen bij de NS. Wij willen geen imagoschade oplopen. Door de vele klachten over de treinverbinding op het Nederlandse spoor, zien wij de NS op dit moment niet als een gedegen zakelijke partner. Uit voorzorg blijven de internationale Fyratreinen voorlopig aan de kant’, meldt Fyra in het persbericht.
De Fyra zal nog wel vanaf de Belgische grens rijden tot aan Brussel, maar in Nederland wordt de Fyra voorlopig stilgezet. Directeur van AnsaldoBreda stelt: ‘Wij willen dat reizigers kunnen rekenen op een betrouwbare en stabiele dienstverlening op het spoor. De aanhoudende vertragingen en uitval op het Hollandse spoor voldoen op het ogenblik niet aan wat wij met de NS hebben afgesproken.’
Coalitiepartijen VVD en PvdA vinden het verstandig dat de Fyra gaat proberen om de schade te verhalen op de NS en ProRail. ‘Wij kunnen de problemen bij de NS en ProRail niet langer ontkennen. Fyra loopt op het moment enorme imagoschade op en dat is een gigantische kostenpost voor de fabrikant’, aldus staatssecretaris Wilma Mansveld. Het besluit om voorlopig geen treinen meer te verkopen aan de NS kan tevens op haar instemming rekenen.
Het Italiaanse bedrijf wil dat de NS de problemen met de eigen treinen binnen drie maanden oplost. Ook gaat de Fyra een onafhankelijke partij verzoeken een second opinion uit te voeren naar de betrouwbaarheid van de NS en ProRail voordat de Fyratreinen in de dienst terugkomen.