De Franse opsporingsorganisatie OCLCTIC eist dat ThePostOnline een terreurvideo verwijdert en dreigt als dat niet binnen een dag gebeurt de website van TPO in Frankrijk te blokkeren. Dat Frankrijk in paniek is na de aanslagen van 2015 is begrijpelijk. Dat Frankrijk denkt haar vrijheden te beschermen door ze frontaal aan te vallen, is echter zorgwekkend en geeft een averechts effect.
De video in kwestie is gruwelijk; ik zou het zelf nooit online hebben gezet. Het is de zoveelste overtreffende trap van een barbaarse executie door ISIS, waarmee de valse profeten zogenaamd in naam van Allah proberen de wereld te shockeren. De bedoeling van de video is om tweedracht te zaaien: tussen moslims, waarvan de overgrote meerderheid volstrekt anti-ISIS is, en de autochtone bevolking van Europa. De verspreiding van haat op internet is een probleem, waarover het laatste woord nog niet is gezegd. We beschikken in Europa echter over spelregels om illegaal materiaal van internet te doen verdwijnen. Die regels bieden geen ruimte aan een ambtelijke dienst van het ene land om te dreigen met het censureren van een complete legitieme website vanwege een enkele video.
De Europese rechtspraak laat op dit punt geen twijfel bestaan. Het Europees Hof voor de Rechten van de Mens maakte al in 1991 in de Spycatcher-zaak duidelijk dat legale informatie niet gecensureerd mag worden om illegale informatie te kunnen blokkeren, zeker niet als de illegale informatie door de blokkade niet effectief te onderdrukken is. De zaak ging over een boek van een Britse oud-spion dat de Britse regering wilde verbieden om de nationale veiligheid. Dat mocht niet, omdat het boek toch al gepubliceerd was en in het buitenland niet te verbieden was; omdat de blokkade dus niet effectief was, terwijl tegelijk door een blokkade ook de legale delen van het boek zouden worden getroffen.
Het is best denkbaar dat verspreiding van deze terreurvideo in strijd is met de Nederlandse wet. Als dat het geval is, dan dient de Nederlandse overheid een verzoek tot verwijdering indienen bij TPO. Die beslissing is veel te groot voor een Franse ambtenaar. Als TPO niet mocht voldoen aan het verzoek tot verwijdering, dan kan de overheid aan de rechter vragen om een uitspraak te doen. In het uiterste geval zou TPO daarna bestraft kunnen worden voor het niet meewerken aan een gerechtelijke uitspraak. De Franse wet die in 2015, na de aanslagen op Charlie Hebdo in januari, werd aangenomen, is mijns inziens in strijd met Europese regels. Ik ben van plan om de Europese Commissie te vragen om de wet onder de loep te nemen en er een uitspraak over te doen.
Een beslissing van Frankrijk om TPO te blokkeren is ook in strijd met diverse uitspraken van het Europees Parlement. Het is ook zinloos. Het is doodeenvoudig om internetblokkades te omzeilen. Bovendien zou een blokkade van TPO alleen maar de aandacht vestigen op de video – het Streisand-effect, waar ook het Spycatcher-boek flink profiteerde. Het uitgebreid filteren van het internet is bovendien een akelig signaal naar de regeringen van Hongarije en Polen, die hun mediawetten de laatste jaren hebben aangescherpt – en waar wij veel kritiek op hebben. Zij zullen zich door de Franse acties gelegitimeerd voelen om nog een stapje verder te gaan.
De media en het internet zijn niet de veroorzakers van de opkomst van terreurbeweging ISIS. De oplossing voor het geweld in het Midden-Oosten wordt geen stap dichterbij gebracht door het blokkeren van TPO. Onze veiligheid wordt niet vergroot door censuur. Maar censuur ondermijnt wel de rechtsstaat en de vrijheid van meningsuiting. Zo breken we zelf de vrijheden af, die we zeggen te verdedigen.
En dat is niet acceptabel.