Verplicht betalen voor het stallen van je fiets, volgens wethouder Everhardt van D66 Utrecht kan het niet anders. In februari van dit jaar diende Maurice Piek van de VVD een soortgelijk wetsvoorstel in voor Amsterdam. Want al die stadsbewoners die al succesvol hun auto werden uitgejaagd, voor wie het OV onbetaalbaar en binnenkort ook onbeschikbaar is geworden, dat zij nu zo maar naar hun werk, woning of station fietsen, dat moeten we niet willen met zijn allen!
Dat je als stadsbewoner bepaalde zaken voor lief moet nemen, weet iedereen. Hogere belastingen en bierprijzen, drukte en obstakels als je je van A naar B wilt verplaatsen, geluidsoverlast, troep en criminaliteit zijn allen inherent aan city living. Dat is ook helemaal niet erg, als je bekijkt wat je er allemaal voor terug krijgt. Een prachtig en goed onderhouden historisch centrum, sfeer en cultuur op elke straathoek, de vuilnisman die twee keer per week langskomt en de ME die zo lief is om regelmatig de voetbalvandalen en krakers bij elkaar te vegen en af te voeren in schattige blauwe busjes. Top geregeld!
Bestuurders weten niet voor wie ze werken
Wat wel een beetje jammer is, is dat de bestuurders die stadsbewoners aanstellen om hun belastinggeld uit te geven, vergeten lijken te zijn voor wie ze werken. Woon-werkverkeer van inwoners is namelijk geen probleem wat keihard aangepakt dient te worden, zoals criminaliteit of drugsoverlast. Het is zelfs helemaal geen probleem. Het is een realiteit waarvan de infrastructurele voorwaarden door de gemeentelijke overheid zo goed mogelijk gefaciliteerd dienen te worden. Dat gemeentes actief proberen de auto uit het centrum te weren omdat het slecht is voor het milieu en de verkeersdoorstroming belemmert, is nog te begrijpen. Dat er in een stad waar veel mensen wonen die niet kunnen fietsen (zoals ouderen en gehandicapten) en waar je niet elke toerist de fiets op wilt jagen (wegens levensgevaarlijk) bezuinigd wordt op het openbaar vervoer is al stukken minder logisch. Maar dat je gezonde en milieubewuste burgers die zich per fiets verplaatsen wilt straffen door ze te dwingen om te betalen voor stalling is volslagen onzinnig.
Ambtenaren heten in Angelsaksische landen ‘public servants’, een nederige term die past bij een ambt waarvan de output ten goede hoort te komen aan de burger. Deze nederige term past echter niet bij de verkwisting van publiek geld bij zogenaamde ‘ego-projecten’ als de aankoop van onrendabele culturele centra, de bouw van nieuwe kantoorpanden terwijl er 6,5 miljoen vierkante meter leeg staat, het verplicht invoeren van de volstrekt onveilige OV-chipkaart en de opzettelijk te laag begrote Noord-Zuidlijn. Natuurlijk weet de burger niet altijd wat het beste voor hem is en is het aan gemeentebesturen om met een vooruitziende blik te investeren in de toekomst van de infrastructuur, maar op dit moment zijn logica en besluitvorming absoluut met elkaar in conflict. Er werd eerst 3,1 miljard euro geïnvesteerd in de Noord-Zuidlijn om vervolgens voor 13 miljoen euro aan bus- en tramvervoer te schrappen. De Amsterdamse burger krijgt daarmee minder openbaar vervoer voor een bedrag van – 3,087 miljard euro. En bedankt.
Stationsgebied opleuken zonder fietsers
In Utrecht heeft men ondertussen 3,2 miljard euro uitgetrokken om de stad en het stationsgebied op te leuken, maar daarbij geen rekening gehouden met de duizenden fietsers die dagelijks van datzelfde station gebruik maken. En omdat ook hier de ambitieuze bestuurders vergeten zijn voorzieningen te treffen voor de mensen die de hele verbouwing moeten betalen, denkt wethouder Everhardt dat wij best bereid zijn te betalen voor dat “gebruikersgemak”. Gek genoeg zijn we dat niet. Bovendien is ons geld op, want we moeten de hebzucht van de bankwereld en de onkunde van de Griekse overheid nog afbetalen. Het zou dus fijn zijn als u iets zuiniger omsprong met uw mandaat en ons belastinggeld, want als u nog even zo doorgaat is er zelfs geen geld meer voor uw salaris.