Politiek is een 24-uurs economie geworden. Belangrijke gebeurtenissen komen niet meer netjes tot ons via een ochtendkrant, middagkrant en ’s avonds het journaal, maar door een constante stroom van minuscule nieuwsfeitjes. Iedere consument kan bovendien heel nauwkeurig kiezen waar hij welk nieuws vandaan haalt. In plaats van broadcast worden actualiteiten steeds meer narrowcast. Voor iemand die de publieke opinie wil beïnvloeden, zoals een lobbyist, maar zeker ook voor politici, is dat even omschakelen. Journalisten en publiek willen steeds sneller een reactie hebben op het mislukken van onderhandelingen over Griekenland, het omkoopschandaal van een Maltese Eurocommissaris of de nieuwste koopkrachtplaatjes. Maar vooral ook de reactie op de reactie van die andere opinieleiders, van de orakels, zeg maar. En de reactie op de reactie op de..enzovoort..
Niets mooier dan de publiciteit
Het ultieme wapen om die stroom van eindeloze mindfarts te kanaliseren is Twitter. Wie als eerste schiet, heeft de halve oorlog al gewonnen. Er is niets mooier dan de publiciteit die je krijgt als jouw reactie het nieuwsfeit wordt waar anderen over berichten. Twitter is daarmee de lange afstandsraket van het politieke gelijk geworden. Je schiet hem af vanuit je veilige omgeving en de raket komt neer in de buurt van het doel. Als je goed mikt, creëer je veel paniek ter plaatse, en zelf loop je nauwelijks gevaar. Minimale inzet, maximaal resultaat. Ook op Facebook vallen slachtoffers, met Excellentie Timmermans als meest recente voorbeeld. Social media als postmodern politiek slagveld…
Ook in Brussel wordt druk getweet. Vorige week moest hier een nieuwe Commissaris benoemd worden. Tonio Borg, een brave man uit Malta die zelf denk ik nog nooit geTwittert heeft, moest zich onderwerpen aan een kruisverhoor in het Parlement. Tijdens de livestream uitzending liep een balk naast het beeld met allerlei twitter-berichten over Borg. Diverse belangengroepen reageerden daar op ieder onderwerpje dat aan bod kwam. Zodra Borg iets zei dat de lobbyisten niet beviel, werd binnen 30 seconden een raket afgeschoten. Borg is een Christenfundamentalist en heeft geen ruggegraat. Staat op twitter, dus het is waar. De Commissaris in spé kon er niet op reageren, maar het zag er zo modern uit. Democratie in 140 tekens…lobbyen met je rechterduim.
Tien keer schieten, één keer raak?
Het doet mij soms denken aan de kermis. Tien keer schieten, één keer raak. Toch, als het goed gebruikt wordt, kan Twitter ook positief werken. Diederik Samsom werd alom bejubeld om de manier waarop hij dagenlang iedere bezorgde of kritische tweet over de inkomensafhankelijke zorg beantwoordde. Veel leden van het Europees Parlement gebruiken Twitter om vanuit Brussel contact te hebben met hun kiezers, of zelfs met mensenrechtenactivisten in landen als Syrië. Journalisten houden ons via tweets op de hoogte van interessante ontwikkelingen en achtergronden.
Zelf ben ik meer van een borrel face-to-face, dan van Twitter. Lobbyen is een contactsport en dat doe ik liefst in de kroeg of in het restaurant. Misschien ouderwets en ook niet altijd gezond, maar het werkt nog steeds prima. Bovendien heb ik meestal meer dan 140 tekens nodig om echt raak te schieten… Misschien moet er een soort bijsluiter komen: Twitter kan verslavend zijn; gebruik het in de juiste dosis. Een beetje zoals alcohol dus: geniet van Twitter, maar tweet met mate!
Wytze Russchen is lobbyist in Brussel. Hij spreekt tweewekelijks audiocolumns uit voor Euranet.