De allerzwaksten leven niet aan de onderkant van de samenleving, maar juist aan de bovenkant. Zij hebben leidinggevende functies, doorgaans een uitstekend salaris en veel invloed. Dat laatste maakt hun zwakte een risico voor anderen. Het zijn soms aardige mensen, maar ze zitten op de verkeerde plek.
De allerzwaksten zijn herkenbaar aan een welgesteld voorkomen en de neiging tot angst en onderdanigheid. De maatschappelijke bovenlaag is dicht bevolkt met deze types. De afgelopen week haalden er drie het nieuws.
Allereerst Oxford. De directie van de Oxford Universiteit heeft deze week het portret van premier Theresa May verwijderd uit het gebouw waar zij vroeger heeft gestudeerd (geografie). Het portret van May hing er als onderdeel van de viering, dat de faculteit nogal ‘ns succesvolle studenten aflevert. Een portret van een oud-studente als premier hangt daar op z’n plek, zou je zeggen.
De foto heeft er nog geen week gehangen. De directie besloot tot verwijdering na klachten van een aantal studenten, die zich hebben georganiseerd achter het twitteraccount ‘NotAllGeographers’.
Het bezwaar van de studenten is, dat de premier ‘een controversieel figuur is voor EU-burgers en de de-koloniale geleerden op de faculteit’.
De actiegroep gaat er vanuit, dat studenten uit de rest van Europa het portret van May fysiek dan wel geestelijk niet kunnen of wensen te verdragen. Datzelfde zou gelden voor docenten met een donkere huidskleur, die zich op deze universiteit de bespottelijke term ‘de-koloniale geleerden’ moeten laten welgevallen.
De directie van Oxford is niet zelf op de waanideeën gekomen, anders hadden ze het portret van de premier natuurlijk niet opgehangen. De directie heeft zich dus laten leiden door de onnavolgbare kletspraat van de studenten en ‘om meer protesten te voorkomen’ heeft het bestuur de eis onmiddellijk ingewilligd.
Verstand, traditie en academische vrijheid capituleren voor de verre van inclusieve redenering van een hyperintolerant bekrompen clubje jonge mensen.
De allerzwaksten vinden hun weg ook naar de top van het bedrijfsleven. Kasper Rørsted is de baas van Adidas. Zijn bedrijf maakt de schoenen van het merk van rapper Kanye West.
Kanye West verbaast vriend en vijand de laatste tijd met steunbetuigingen aan president Trump en ziet zichzelf als warm pleitbezorger van zelfstandig denken en oordelen. Hij zegt wat hij denkt en hij dacht deze week dat de slavernij haast wel een keuze leek, omdat het zo lang heeft kunnen voortduren (400 jaar).
Zijn woorden deden pijn, de tenen zijn lang en de ophef was groot. Van Adidas-topman Rørsted werd geëist dat het contract met Kanye West beëindigd zou worden.
Aanvankelijk wilde Rørsted niet reageren. Want sinds wanneer is een sponsor verantwoordelijk voor de gedachten en uitspraken van een artiest? Maar toen een online petitie werd gestart, brak bij Rørsted het angstzweet uit. Hij beloofde de gekrenkten dat hij bij Kanye West gaat aandringen op een gesprek over de uitspraken.
Kasper Rørsted is een lafaard.
En dan directeur Frans Vreeke van muziekcentrum TivoliVredenburg in Utrecht. Vreeke organiseerde vorig jaar juni een kinderfeest met het thema ‘cowboys en indianen’. Het plezier was groot bij kinderen en volwassenen.
Drie mensen die zich voordoen als een actiegroep met de naam ‘De Grauwe Eeuw’ maakten bezwaar tegen dat feest. Michael van Zeijl van de actiegroep verzon dat er op de verkleedpartij sprake was van racistische stereotyperingen en eiste van Vreeke dat het kinderfeest zou stoppen.
Vreeke was zich van geen kwaad bewust, maar schrok van de associatie met racisme en beloofde het actietrio dat het bij één cowboy- en indianenfeest zou blijven. Aangemoedigd door deze snelle toezegging eiste Van Zeijl een publiekelijk statement van het muziekcentrum waarin afstand werd gedaan van de verkleedpartij.
Toen dat de actievoerders niet snel genoeg ging, trommelden zij programmamaakster Anousha Nzume op om directeur Vreeke aan te sporen toch echt de schandpaal op te zoeken. Een aanklacht wegens racisme moest de druk op Vreeke verder opvoeren.
Afgelopen week verklaarde het OM deze aanklacht niet ontvankelijk, maar Vreeke was al door de knieën: ‘het thema was onverstandig gekozen’ en cowboys en indianen komen er bij TivoliVredenburg niet meer in. Een klinkende overwinning voor ‘De Grauwe Eeuw’.
Drie overgaves, drie maal wint de waanzin. De schade aan de openbare ruimte is groot.
De humorloze intolerante grauwe gekte verovert ruimtes, die bewaakt worden door angsthazen, zachte heelmeesters, de allerzwaksten. Zij moeten daar weg, om te voorkomen dat ze ook elders de poorten opendoen voor de barbaren die wachten op hun kans. Een rechte rug kan de gekte stoppen.
Deze column werd eerder gepubliceerd op RTLZ.nl.