I love moeder

13-05-2012 12:00

Voor alle mensen die vergeten zijn dat zij een x aantal jaar geleden vergezeld van veel bloed, zweet, tranen, persweeën en gescheld het geboortekanaal van hun moeder passeerden, hebben de slimme reclame- en marketingjongens en -meiskes een jaarlijks terugkerende reminder in het leven geroepen, de Moederdag. Altruïstisch als zij zijn, laten ze hier zoveel mogelijk bedrijven en andere winstbejagers van meeprofiteren, onder andere geijkte productaanbieders als parfumerieën, boekwinkels en huishoudelijke apparatuurhandelaren die iedereen inmiddels wel kent maar nog steeds een uitkomst bieden wanneer je vindt dat jouw moeder onfris ruikt, of dat de moeder van je kinderen een broddelwerk maakt van haar huishoudelijke taken. Of andersom. Even googelen op ‘lichaamsgeurverhullend pretpakket’ of ‘schone was’, in combinatie met ‘Moeder’. Gegarandeerd rolt er een legio aan cadeausuggesties uit, speciaal voor deze bijzondere dag.

Pre-www-tijdperk
Hoe anders was dat in het pre-www-tijdperk, toen men nog geacht werd uit de eigen creativiteitsbron te putten. Ik faalde daar glansrijk in, met mijn met weinig liefde en aandacht ingepakte afwas-gear voor moeder. In dat licht bezien is het wel beter dat het denkwerk nu wordt verricht door geïnspireerde zielen, al blijft het een stereotypering-galore. Na al die jaren van innovatief brainstormen komt men in de wereld van vrouwenmarketing nog steeds tot cadeau-adviezen als bloemen, cosmetica of chocolade, tot aan het verpleeghuis aan toe. Voor het echt liefdevolle nageslacht bieden aggenebbesspullenhandelaren uitkomst met hun Paaschocolade-Ramsj. En tankstationboeketjes. De Liefde is onuitputtelijk.

Het past nog binnen de acceptabele grenzen van de moederverering dat er rond medio mei in het kader van bezigheidstherapie op de peuterspeelzalen en kleuterscholen lustig op los wordt geknutseld door de inkomstenbronnetjes. Maar naarmate het kroost in de loop van de jeugd meer een eigen identiteit ontwikkelt, verschuift de focus op moeder naar een focus op anderen. Weg is de aandacht, een ongrijpbaar iets wat schijnbaar elke moeder graag krijgt voor Moederdag. Omdat dit voor de ene moeder moeilijker te accepteren bleek dan voor de andere, gebeurde hetzelfde op macroniveau door de vereringsverschuiving van de Moeder der Moeders Rhea naar de verering van de huis-tuin-en-keuken-moeder Truus, en schieten hele volksstammen eenmaal per jaar in de stress omdat de geforceerde moederbehaging weer aandacht vraagt.

Einde der tijden
Een van de voordelen die het eindedertijdenjaartal 2012 ons biedt is dat dit mogelijk de laatste keer is dat wij verplicht geconfronteerd worden (en in pechgevallen participeren) met de hysterie die Moederdag heet. Mensen die nog wat met hun moeder hebben goed te maken en deze mogelijk laatste kans niet aan zich voorbij willen laten gaan, kunnen losgaan op een videoboodschap aan hun moeder. Van Jochem van Gelder. Voor de rest van de verplichte feestvreugde wordt nog gezocht naar een passende oplossing, want het is alweer bijna Kerst en we weten nog niet wat we met oma moeten doen.

CC-foto: Lindsay.dee.bunny