Het lijkt erop dat alle negativeit van de spotjes en het gekat over en weer de populariteit van zowel president Obama als Mitt Romney geen goed doet. De nationale peilingen laten een nek-aan-nek race zien, waar Obama soms een lichte voorsprong lijkt te hebben, maar de indruk die Amerikanen krijgen van beide kandidaten wordt er in ieder geval niet beter op.
Een veelbesproken peiling gisteren was die van NBC News en de Wall Street Journal. De NBC/WSJ peiling gaf Obama een voorsprong van maar liefst zes procentpunten op Mitt Romney (49-43 procent), een verbetering van de peiling van de vorige maand (47-44 procent). Maar dat mag je met een korrel zout nemen. Ten eerste zijn Democratische kiezers oververtegenwoordigd in de peiling van NBC/WSJ onder geregistreerde stemgerechtigden, en ten tweede laat het gemiddelde van alle nationale peilingen nog gewoon een race zien waarin Obama en Romney statistisch gelijkspel spelen, ondanks alle belangwekkende gebeurtenissen (Obamacare, dramatische banencijfers, moddergooiende campagnes) van de laatste tijd. De peilingen uit de swing states – waar de verkiezingen beslist gaan worden – mogen Obama echter wel meer hoop geven.
Maar het meest interessant zijn de zogenaamde favorabilty ratings. Hoeveel mensen hebben een positief beeld en hoeveel mensen hebben een negatief beeld van een kandidaat? De NBC/WSJ peiling geeft Obama een 49/43, wat wil zeggen dat 49 procent een positief beeld heeft, en 43 procent een negatief beeld. Een kleine verandering van de maand ervoor, toen hij nog een 47/38 kreeg. En terwijl 33 procent een ‘zeer positief’ beeld van Obama heeft, heeft 32 procent een ‘zeer negatief’ beeld van hem, en dat laatste is zijn hoogste score ooit. En wanneer men gevraagd wordt of ze een beter of slechter beeld gekregen hebben van Obama na alles wat ze gezien, gehoord en gelezen hebben, zegt maar liefst 44 procent dat dat beeld slechter is geworden, en slechts 27 procent dat ze hem nu gunstiger gezind zijn.
Geen geweldig nieuws voor Obama dus, ware het niet dat Mitt Romney er nog beroerder voor staat. Slechts 35 procent heeft een positief beeld van hem, terwijl 40 procent een negatief beeld van hem heeft, met 24 procent die zelfs een ‘zeer negatief’ beeld van hem heeft. Ook een persoonlijke ‘top score’, en de eerste netto negatieve favorabilty rating voor een Republikein sinds 1996. Daarnaast heeft 43 procent een minder gunstige mening over Romney gekregen na alles wat ze gezien, gehoord of gelezen hebben, en slechts 28 procent zegt een gunstigere mening te hebben gekregen.
Op de vraag wie de meest negatieve campagne voert, kiest 22 procent Obama, 12 procent Romney, en 34 procent vindt dat ze beide een negatieve campagne voeren. Obama’s campagne lijkt dus het meest negatieve imago te hebben. Maar gegeven de beroerde cijfers van Mitt Romney, lijkt het wel te werken.
Kort nieuws
In de WarRooms News Of The Day krijg je van maandag tot zaterdag een selectie van het laatste US elections 2012 nieuws.