Incasso, zo doet Hilversum dat

08-02-2011 12:00

Deurwaarders, knokploegen of dreigbrieven komen er niet aan te pas om onbetaalde rekeningen te vereffenen op het Mediapark. Welnee. Hoe je dat dan wel doet? Zie de twitterdialoog tussen vervoerder (sinds de zeventiende eeuw) en cruise-organisator en beroepszonnebril Henk Jan Smits. Die laatste stuurde maanden geleden een offerte van 530 euro naar de cruise-organisator, om vervolgens de uiteindelijke factuur iets hoger te laten uitvallen, namelijk 2840 euro.

Nu heb ik geen idee wat de werkzaamheden waren die ineens veel duurder uitvielen, maar buiten de Noord-Zuid lijn en wat gedoemde missies naar een zandbak ver weg zie ik niet vaak dat iets ongevraagd 530 procent duurder uitvalt. Die factuur was een misverstand, kunt u dan denken. Daar komen we samen wel uit. Dat dacht de cruise-organisator blijkbaar ook en die betaalde dus niet. Acht maanden lang niet. Stom natuurlijk, want met de originele offerte in de hand, heb je de rechter sneller aan jouw kant. Gek genoeg ging deze zaak niet naar een rechter.

Toptalent
Want wat gebeurde er gisteren? Henk Jan Smits, professioneel jurylid bij één van de 3114 talentshows die de Nederlandse televisie momenteel rijk is en die zelf zo’n enorm toptalent is dat de enige keer dat hij een liedje zong niet eens terug te vinden is op YouTube, ging verhaal halen over de factuur. Niet via een telefoontje, een brief of een deurwaarder, maar via de openbare timeline van Twitter. Om daarna via diezelfde openbare timeline te melden dat het om een ‘Direct Message’-fail ging. Dit moet voor de twitteraars onder u knap ongeloofwaardig overkomen. Een direct message begint namelijk met “DM [username]”. De kans dat u toevallig de typo “hoi, @” maakt is te verwaarlozen. Deze zogenaamde ‘DM-fail’ is doorzichtiger dan vershoudfolie, maar aangezien Henk Jan Smits zijn bril altijd bovenop zijn hoofd heeft staan in plaats van op zijn neus, is hem dat wellicht ontgaan.

Hier eindigt echter het verhaal niet. De cruise-organisator heeft namelijk de 800 procent duurder uitgevallen factuur betaald. Waarom? Omdat RTL belde met het verhaal dat ze de fittie zouden uitzenden. En imagoschade is natuurlijk financieel gezien het ergste wat je kan overkomen in Hilversum. De cruis-organisator zwichtte dus onder druk van deze chantage. 800 procent meer dan de offerte betaalde hij om RTL en Albert Verlinde te weerhouden zijn naam door het slijk te halen. Zo rolt Hilversum. Chantage, zogenaamd verkeerd gelopen direct messages en keiharde, doorzichtige leugens.

Het is duidelijk niet allemaal glitter en glamour in Hillywood.

Alex Ringeling (geen gefingeerde naam, echt niet!) zou Henk Jan Smits nog geen tientje lenen en kijkt niet naar talentshows. Wel schrijft hij al jaren op Retecool.com.