Wat?! Alleen meisjes zouden willen strijken volgens Bart Smit? Wat een klotewinkel, dat Bart Smit! Ik koop nooit meer bij Bart Smit. Bart Smit, Bart Smit, Bart Smit. En zo werd het het speelgoedmerk er bij iedereen weer goed in geramd. Volgens mij doen ze het expres. Bart Smit met de seksistische reclamecampagne. Half Nederland op de achterste benen. Ik in eerste instantie ook. Waarom wordt mama alleen geassocieerd met het huishouden? Waar is papa (die bij ons ook gewoon de stofzuiger hanteert en als het moet een mop door de badkamer haalt) of een jongetje op het plaatje?
Mijn jongens ruimen de vaatwasser in, strijken hun strijkkralen en helpen mee met koken. Dus zij willen misschien ook wel een oventje of strijkijzer. Mijn woede zakt snel als ik zie wat voor rel er losbreekt en hoe vaak de naam van de speelgoedketen wordt genoemd. Ik verdenk ze ervan het bewust te doen. Ik ben niet meer pissig, je zou zelfs bijna bewondering hebben voor het slinkse plan.
Een paar maanden geleden had je ook de rel over Always. Jonge meiden werd verteld dat ze tijdens hun menstruatie wel erg stonken en dat ze daarom een bepaald merk maandverband moesten kiezen. Met geurparels of iets dergelijks. Maanden later is iedereen die rel vergeten, maar de merknaam zit er stevig ingeramd. De rel van Bart Smit is midden oktober over en eind november koopt iedereen snel nog even de Sinterklaascadeaus. Niemand die meer denkt aan deze reclame, maar wel aan de naam Bart Smit. Want dat hebben we allemaal wel onthouden.
Volgens mij wordt er over dit soort campagnes heel erg goed nagedacht. Wordt op precies het juiste moment het beest losgelaten, iedereen dondert erover, de naam van de ‘vijand’ vliegt honderdduizend keer over Twitter, FB en komt zelfs voorbij in het jeugdjournaal. Alle kinderen weten nu ook dat ze een stofzuigertje bij Bart Smit kunnen krijgen. Of het nou een jongen of een meisje is en of ze nou hun vader of moeder nadoen. Dat zal ze worst wezen. Ze willen enkel dat stofzuigertje en de nietgelovigen zetten met koeienletters BART SMIT achter het gevraagde speelgoed op het verlanglijstje, want ze weten dat het daar te krijgen is.
Ik houd niet van deze manier van reclamemaken, maar het werkt volgens mij als een tierelier. Behalve voor het maandverband. Zij zijn wat mij betreft echt veel te ver gegaan. Van dat merk koop ik nooit meer wat. Maar aangezien bij ons in huis ook manlief boodschappen doet en het hem geen moer kan schelen dat ie ook af en toe maandverband mee moet nemen, komt het gewraakte merk toch af en toe het huis binnen. Omdat hij alleen de naam heeft onthouden en niet de rel eromheen. Volgens mij is het bewust en werkt het, mits gedoseerd, als een dolle. Ik ben benieuwd naar de volgende rel.