CDA Europarlementariër: ‘Eén Europa, één markt, dat werkt!’

12-02-2015 13:06

Op papier heeft de EU sinds 1993 één interne markt met gelijke kansen voor alle ondernemers en consumenten. Helaas is de werkelijkheid anders. Kopen of verkopen over de grens blijkt soms lastig. Allerlei drempels doemen op, onder andere bij webwinkels. Zijn die winkels wel te vertrouwen? Hoe zit het met online betalingen? Er is nog een wereld te winnen. Zolang EU-landen afspraken aan hun laars lappen, laten we kansen liggen. Uit deze studie (PDF) blijkt dat we per inwoner 1980 euro per jaar voordeel kunnen behalen als we de Europese interne markt voltooien.

Ik vind dat we daar snel vaart in moeten brengen. Zulk voordeel kunnen we goed gebruiken in deze economisch kwakkelende tijd.

Internet en telecom

Begin bijvoorbeeld met internet en telecom. Toch naar dat het nog steeds duurder is om mobiel te bellen en te internetten in andere EU-landen dan in eigen land? Het Europees Parlement wil de roamingkosten afschaffen per 15 december dit jaar. Maar we wachten op een beslissing van de Raad van Ministers van EU-landen.

Zorg over de grens

Een andere grote uitdaging voor veel mensen is de zorg over de grens. Soms zijn buitenlandse artsen beter of goedkoper. Die arts moet toch ook bij uw patiëntgegevens in Nederland kunnen! Maar nu leggen alle landen nog eigen regels op. Heel jammer, want de technieken zoals health apps op de smartphone bestaan al. Op de EU-agenda staat nu de grensoverschrijdende mogelijkheden bij het uitwisselen van patiëntgegevens. Ik wil daar werk van maken! Gezond ouder worden en minder naar de dokter gaan is een te bereiken doel.

Privacy en de digitale handtekening

Vooral de regels met betrekking tot privacy en bescherming van persoonsgegevens leiden tot veel vraagtekens. Elk land heeft zo zijn eigen regels en plichten. De grote vraag voor veel ondernemers is dan ook: hoe blijf je binnen de regels? Onduidelijkheden alom, die ervoor zorgen dat bedrijven minder snel de stap nemen om over de grens heen te kijken.

We moeten daarom werken aan interessante doorbraken zoals de digitale handtekening. Dit is essentieel voor veilige e-handel en de levering van online (publieke) diensten. In 2014 is al een akkoord gesloten over de wederzijdse erkenning van elektronische handtekeningen. Ook moet het akkoord zorgen voor meer vertrouwen in online handel.

Webshops

Maar ook de btw-heffing bij online handel vormt een hindernis! Webshops moeten sinds 1 januari het btw-tarief berekenen van het land waar de koper vandaan komt. Dit betekent veel extra rompslomp. Wel bestaat er het MOSS (mini-one-stop-shop)-loket. Dit overheidsloket helpt bij de btw-afdrachten naar de EU-landen waar omzet is behaald. Maar dan moet de ondernemer zelf een overzicht hebben van welk deel van de omzet uit welk land afkomstig is. Voor het terugvragen van de btw-afdracht bestaat geen vergelijkbare mini-one-stop-shop. De ingewikkelde regels voor belastingtarieven zijn vooral problematisch voor het midden- en kleinbedrijf (MKB). Dat terwijl deze groep bedrijven juist onze banenmotor zou moeten zijn!

Banktransacties

En wat te denken van de banktransacties bij grensoverschrijdende (digitale) handel of dienstverlening? Voor ondernemers ligt er bijvoorbeeld de vraag over wat er gedaan moet worden bij te late betalingen. Voor consumenten is het probleem dat zij voor producten en/of diensten uit andere EU-landen niet altijd kunnen betalen met de betaalmethodes die zij gewend zijn. Een voorbeeld hiervan is I-Deal betalingen. In Nederland is dit een gebruikelijke manier van online betalen, maar in andere EU-landen bestaat dit meestal niet.

Samengevat: Drempels weg uit de interne markt. Aan de slag, om van Europa één grote voordelige markt te maken. Die 1980 euro per jaar per inwoner kunnen we dan in onze zak steken!

Publicatie van Lambert van Nistelrooij: Drempels weg – Europese interne markt: volop kansen voor Nederland. Download het ebook hier.