Beste Xandra Schutte,
In de Groene van vorige week verscheen een weerzinwekkend artikel van de hand van iemand die jarenlang bij een (terecht) niet langer meer bestaand zielig subsidiefonds voor linkse hobby’s zijn linkse vrienden mocht bevoordelen, maar nu dus werkloos thuiszit (helaas zonder zelf al te veel talent te bezitten). Het is een zielig en lasterlijk stuk, geschreven door iemand die mij, en vrijwel alle andere medewerkers van ThePostOnline, al lange tijd stalkt op onder andere Twitter. Het is treurig dat zo’n persoon in De Groene Amsterdammer de ruimte krijgt zijn laster de vrije loop te laten.
Maar waar ik vooral voor mail is het feit dat er leugens in het artikel staan. Zo hebben we nog nooit “bizarre complotstukken” gepubliceerd. Niet dat ik me er bewust van ben in elk geval. Ook publiceren we nauwelijks “scheldstukken”, maar over wat ‘schelden’ is kun je natuurlijk lang discussiëren. Gezien de tweets van deze meneer weet hij zelf het beste wat schelden is.
Nog erger is de bewering:
“Bij misdrijven met als vermoedelijke dader iemand met een ‘immigratie-achtergrond’ werd altijd de huidskleur vermeld; wanneer het om een witte Nederlander ging niet.”
Dat klopt niet: we vermelden, bewust, altijd de huidskleur. Dus óók als het om witte Nederlanders gaat.
Ronduit zielig is de volgende passage:
“Des te meer viel het op dat brave mainstream bedrijven als -merknaam-, -merknaam- , -merknaam-, -merknaam- en -merknaam- er zo gretig en prominent op adverteerden. Wellicht waren ze onder de indruk van hun bemiddelaar, een ‘mediabureau’ dat The Post Online aanprees als een ‘podium voor serieuze discussie en debat op hoogstaand niveau zonder te worden gestoord door een cultuur van al te kwetsende of agressieve reacties’.”
Het bij name noemen van bedrijven in deze context is niets meer of minder dan een impliciete oproep aan deze bedrijven om niet meer bij ThePostOnline te adverteren. En dat alleen maar omdat er op de site dingen staan die de schrijver in kwestie niet bevallen. En natuurlijk omdat de lul in kwestie stikjaloers is op alles wat zonder subsidie succesvol is, wat ook pijn doet, mensen die wél iets kunnen waarvoor wél een markt bestaat.
We mogen eigenlijk nog blij zijn dat niet ook het hele universum, dat ongetwijfeld vrijwel in zijn geheel tegen hem is, kapot moet.
Nog dieper zakt de lasteraar door ook ons mediabureau erbij te betrekken: kennelijk is niet alleen de site zelf schuldig en zijn ook de adverteerders medeschuldig aan de gruwelijke misdaad van een andere mening hebben, maar moet óók het bedrijf dat adverteerders levert begrijpen dat het besmet is. Alsof dat mediabureau niet gewoon z’n werk doet, puur op basis van wat verkoopt, niet vanwege ideologische keuzes. En ThePostOnline derhalve als één van vele honderden sites in z’n portfolio heeft.
Schuldig tot in drie generaties zeg maar. Zelfs in Noord-Korea zouden ze nog bleek wegtrekken van zoveel ziekelijke haat.
Ik begrijp werkelijk niet waarom een doorgaans prima blad als De Groene dit soort lasterlijke haat publiceert. En ik voel me niet minder dan zeer, zeer, zeer onprettig bij het feit dat ik straks wel weer in de Groene wordt geciteerd in een artikel van Henri Beunders. Net als dat ik me zeer onprettig voel bij het feit dat het enige tijdschrift waarop ik nog ben geabonneerd, omdat het doorgaans interessante verdieping aanbiedt, ook het tijdschrift is waarin mensen, die ik niet eens persoonlijk ken, vrij bezig mogen met het proberen kapot te maken van mijn bedrijf. Niet op basis van argumenten maar gedreven door pure agressie.
Overigens een bedrijf dat per maand door meer dan een miljoen unieke bezoekers wordt bezocht. Ik wil daar natuurlijk verder niks mee suggereren over de boekverkoop van de lul in kwestie of over de oplage van uw tijdschrift hoor!
Zal ik dan nu maar even wat adverteerders oproepen niet meer in De Groene te adverteren? Ik neem aan dat uitgever en hoofdredactie daar alle begrip voor zullen hebben.