Wanneer u zich afvraagt waar u zich in 2012 aan kunt ergeren, dan is dat voor het grootste deel gewoon dat wat u in 2011 ook al opviel. “Lekker makkelijk, alles blijft toch wel voor een langere periode voordat het afsterft?”, inderdaad, met die stelling doen we dan ook niet heel erg spannende voorspellingen. Al is het maar omdat de marketeers nu eenmaal de marketing-gotspe’s graag opzoeken. Lekker schuren tegen het imago van een merk, dat hoort er gewoon bij, maar wij mogen er dan ook af en toe best om glimlachen.
Onafhankelijk
Lachen konden we pas geleden bijvoorbeeld nog om verzekeringsvergelijkingssite Independer. Zij werden gekocht door Achmea. Goed, niemand hoefde zichzelf meer voor de gek te laten houden; Independer is ook gewoon een tussenpersoon en dus waarschijnlijk net zo onafhankelijk als die bij u om de hoek, maar een licht sarcastische ondertoon was er toch wel te bespeuren in de reacties op de overname. Eindelijk geld voor de investeerders in een van de meest vertrouwenwekkende vroege vergelijkingssites, maar de ironie van overname van een ‘onafhankelijke’ verzekeringssite door een verzekeraar was niemand ontgaan.
Ongetwijfeld komen alle betrokkenen beter uit de overname, maar een imago van onafhankelijk zo duidelijk laten schuren met een overname door een belanghebbende partij is iets wat niet iedereen had durven bedenken. Noem het lef, noem het stom, het wekt in ieder geval op de lachspieren. De tijd zal leren of er ook in 2012 nog wat te lachen valt.
Duurzame logo’s
Een van de meest aangehaalde marketing-gerelateerde artikelen op DeJaap van het afgelopen jaar ging over logo’s en duurzaamheid. Duurzaamheid kunnen we nog zo’n mooi idee vinden, het is ook enigszins vaag en een vraag aan vijf mensen over duurzaamheid zal je waarschijnlijk ook vijf verschillende antwoorden opleveren. Ook hier geldt: niets mis mee, maar… De ‘maar’ is hier natuurlijk het feit dat veel bedrijven dan ook willen laten zien dat ze duurzaam zijn en dus grijpen naar een ‘natuurlijk’ en ‘organisch’ aandoend logo. Alle marketing- en PR-praat ten spijt blijft het zo dat de meeste reclamemakers dan alleen met een ambigue blob-logo kunnen komen.
Het bewuste artikel is van mei dit jaar en wat zien we in oktober: verzekeraar VGZ die een nieuw logo presenteert dat moet duiden op “groei en ontwikkeling”. Er is bewust gekozen voor een ‘organisch’ logo dat een bloem moet voorstellen en… wij zien natuurlijk gewoon KPN en een hele reeks soortgelijke logo’s. Kun je nog zo hard roepen over hoe bedrijfstakken terugkomen in je logo, uiteindelijk kies je gewoon voor een paar vaag gekleurde overlappende blobs. Trend voor 2012: we gaan steeds meer bizarre logo’s vinden. U wilt meer duurzaamheid, u krijgt meer duurzaamheid, hoe we dat ook precies invullen.