Column

Na kroningsdag ook dodenherdenking commercieel succes

09-04-2013 11:28

Diverse bedrijven slaan een slaatje uit de kroning van Willem-Alexander door in te spelen op deze gebeurtenis. Hoewel de dag zelf nog moet komen, is de commerciële winst reeds te merken. Deze is zelfs zo succesvol dat winkeliers rondom de Dam zich al met de gemeente verenigen voor realisatie van een soortgelijke aanpak rondom de Nationale Dodenherdenking op 4 mei.

Mein WehKampf

Het Nationaal Comité 4 en 5 mei is enthousiast over de plannen en verwacht een uitzinnige menigte. Om de drukte in goede banen te leiden, mogen bezoekers die met de trein reizen alleen in gescheiden rijen voor mannen en vrouwen met kinderen richting de Dam lopen. Momenteel worden er aan diverse adverteerders reclamezuilen verkocht die te zien zullen zijn tijdens de live-uitzending van de herdenkingsdienst. Zo zijn al deals gemaakt voor Schwarzkopf, Volkswagen en de speciaal ontworpen reclamecampagne Mein WehKampf.

Bonte Bonnen Bende

Magna Plaza, voor de kroning omgedoopt tot Maxima Plaza, zal 4 mei haar naam veranderen in Mengele’s Platza. Aan de gevel, waar nu afbeeldingen van Nederlandse vorstinnen prijken, zullen dan levensgrote portretten hangen van Hitler, Himmler en Mengele. Fame pakt nog éénmalig uit met een speciale Game GerMania. De Bijenkorf zal inhaken op het thema met de actiedagen de Bonte Bonnen Bende. Etalagepoppen van het warenhuis zullen deze dag hun rechterarm omhoog houden en worden gekleed in authentieke uniformen van Duitse officiers.

De Gemeente Amsterdam geeft ook ruimte voor protesten tegen de activiteiten. Er worden plekken aangewezen waar demonstranten hun heil mogen zoeken. Actievoerders zal worden verplicht een badge te dragen ter herkenning. Het zal vanwege veiligheidsredenen voor de badge-dragers op 4 mei verboden zijn om te reizen met het openbaar vervoer. Tevens mogen de demonstranten zich deze dag niet meer op straat vertonen na het ingaan van de avondklok.

Holla At Ya Caust

Inmiddels is onder artiesten een strijd losgebarsten over wie dit jaar de maker mag zijn van het officiële Anne Frank lied. Jan Smit wil eens goed scoren bij onze oosterburen en is wel in voor een verzetje. Dries Roelvink houdt het poëtisch met ‘De wereld was niet pluis, maar Anne had wel een kast van een huis.’ Om de jeugd aan te spreken is een bijdrage gevraagd van Ali B, die heeft toegezegd te komen met het rapnummer Yo Yo Jodendom Holla At Ya Caust. Volgens scholen is dit echter voor veel leerlingen een brug te ver. Merk je toch weer aan dat deze mensen de oorlog niet hebben meegemaakt.