Onlangs publiceerde Geert Wilders zijn verkiezingsprogramma. Althans, hij gooide een A4’tje online met 11 punten, onder de naam ‘Nederland weer van ons!’. Daarna een heuse financiële verantwoording. Het is geniaal in zijn eenvoud, het triggert zijn potentiële achterban en het is een voorbeeld voor andere partijen.
De meeste aandacht besteedt Wilders natuurlijk aan de-islamisering. Gewoon afschaffen die islam, de Koran verbieden en dat soort onzin. Verder het lekker populistische “uit de EU” en wat heerlijke inkoppers als het verlagen van belastingen, vooral voor auto’s. Wat echter meteen opvalt, is punt 7: “Geen geld naar ontwikkelingshulp, windmolens, kunst, innovatie, kunst, omroep enz.” Een geweldig punt, voor hem dan.
De #teamenz-grappen vlogen alweer over Twitter, maar zijn potentiële achterban weet precies wat ermee wordt bedoeld. Of nee, niet precies, maar het staat voor alles waar ze tegen zijn. “Onnodige” uitgaves, “linkse hobby’s”, “dingen voor de rijken”. “Dingen voor andere mensen,” kort gezegd.
Wilders weet zijn programma ook nog financieel sluitend te maken. Althans, hij zet er twee PM-posten neer; vooral de uittreding uit de EU is een grote onbekende, en verder weet hij zo even 10 miljard euro te bezuinigen op de “enz”-categorie, waar alle andere dingen van worden betaald. Ook weer geniaal in z’n eenvoud.
Natuurlijk, partijen horen een doorwrocht verkiezingsprogramma te hebben. Met zowel waarden erin benoemd als concrete voorstellen hoe die waarden handen en voeten te geven. Met een – wellicht niet CPB-doorgerekend maar wel beargumenteerd – financieel verhaal. Dat doet iedereen ook netjes, en dat is maar goed ook. Maar partijen kunnen wel heel veel leren van hoe Wilders dit de wereld in slingert.
Er zijn genoeg mensen die online smalend doen over dit A4’tje. Maar die snappen het niet. Op de eerste plaats staan in zijn 11 punten precies de punten verwoord waar Wilders’ potentiële achterban naar snakt. Maar vooral doen die mensen net alsof al die dikke partijprogramma’s daadwerkelijk worden gelezen.
Alsof mensen op concrete verkiezingsprogramma’s stemmen. Dat is simpelweg niet waar. Mensen stemmen op een partij en/of politicus die op dat moment het beste bij hun waarden, hun zorgen en hun idealen past. Die heeft Wilders heel erg goed verwoord in zijn manifest. En dat betekent niet dat zijn achterban dom is. Verre van. Maar dat zijn normale mensen, die, net als kiezers van andere partijen, ook geen hele verkiezingsprogramma’s lezen.
De komende weken komen andere partijen met hun verkiezingsprogramma’s. Die zijn allemaal veel dikker, gelukkig maar. Het zijn immers ook leidraden voor het dagelijks handelen van politici. En nee, niemand wil zo’n begroting als die van Wilders. En nee, niet alles wat je vindt, hoeft op 1 A4’tje. Sterker nog, het is maar goed dat niet alles wat je op een leuke kroegavond op een bierviltje schrijft, niet in beleid wordt omgezet.
Maar hopelijk hebben de heren en dames van de andere politieke partijen goed gekeken hoe je op waardenniveau, kort en bondig, direct en zonder mooipraterij kan communiceren. Want hoe simpel en in mijn ogen abject dit Trumpiaanse verkiezingsmanifest ook is, het is communicatief en politiek geniaal.
Dit artikel werd eerder gepubliceerd op BKBcampaignwatch.
NEDERLAND WEER VAN ONS! pic.twitter.com/iOHCiUYJUL
— Geert Wilders (@geertwilderspvv) August 25, 2016