Het botert al een behoorlijke tijd niet zo bij de Nieuwe Rotterdamsche Courant. Sinds Peter Vandermeersch de scepter zwaait bij de eens liberale krant is er van alles gaande. De lijst met missers is inmiddels lang en kan praktisch iedere dag aangevuld. Zo wordt er al een tijd lang ‘actie’ gevoerd tegen het vrije Internet en de enorme gevaren van social media. Deze week werd daar in het hoofdredactioneel commentaar nog een schepje bovenop gedaan: de burger maakt op de Twitters ongeremd stemming. Een schande natuurlijk, dat begrijpt u zelf ook wel.
Vandaag gaat het echter niet over NRC Handelsblad, maar over zijn kleine broertje: nrc.next. Volgens menig docent Journalistiek ‘de meest innovatieve ontwikkeling in de krantenwereld van de afgelopen vijf jaar’. Voor het eerst verschenen in 2006 en speciaal gemaakt voor de nieuwsconsument die ‘zapt, blader en scrolt door traditionele en nieuwe media’. Compleet met dagelijkse column van Renske de Greef als ‘aantrekkelijke bonus’. En, fair enough, het concept lijkt aan te slaan. In een paar jaar tijd heeft nrc.next ruim 80.000 betalende abonnees aan zich weten te binden. En dat mag een prestatie heten in een tijd dat bijna niemand meer een abonnement neemt op een papieren krant.
Hapsnap nieuws voor confetti-kids
Voor de lezers die niet behoren onder confettigeneratie een korte uitleg over hoe nrc.next er dagelijks ongeveer uit ziet. De voorpagina bestaat uit een grote afbeelding die totaal niets met het nieuws van de dag (ervoor) te maken heeft, gecombineerd met een aantal korte persberichtjes. De afbeelding – altijd een soort infographic – is een inleiding voor het achtergrondverhaal van de dag . Kenmerk van de next: alle artikelen zijn ‘hip’ geschreven. Nog een kernmerk van de next: per rubriek – internationaal, Nederland, etc – staan er slechts twee ‘echte’ verhalen in de krant. De rest is opgevuld met berichtjes van persbureaus. ANP, eat your heart out.
So far so good. Voor hippe jongeren die de hele dag al het nieuws op hun iPad binnenhalen klinkt dat concept in eerste instantie best interessant. Een beetje achtergrond, snelle nieuwtjes en echt gericht op de doelgroep. Nadeel van de krant is dat deze onderdeel is van zijn grote broer NRC. En die grote broer stelde onlangs NRC-filosoof Rob Wijnberg aan als hoofdredacteur van de benjamin van de krantenfamilie. Voor mensen die hem nog niet kenden: Rob Wijnberg is niet alleen de allereerste echte hoofdredacteur van nrc.next, hij is tevens een gewoon mens. Kijkt nooit neer op de arbeiders. Is tegen reclame. En houdt enorm van kekke projectjes; een hobby waar de lezers van de krant sindsdien regelmatig mee te maken krijgen.
Experimentjes en proefballonnen
In de praktijk betekent dat dat je als abonnee om de haverklap wordt geconfronteerd met allerlei vage experimenten en middelmatige columns waar eigenlijk niemand op zit te wachten . Het vervelendste proefballonnetje van Wijnberg tot nu toe was echter de perkamenten onzinkrant uit de jaren 0. Leuk bedoeld, maar hooguit als bijlage. En daar gingen nrc.next-abonnees dus wel gewoon de kerstdagen mee in: met een goedgevulde, perkamenten grap. Ook leuk: de iPad op afbetaling waarmee de krant onlangs nieuwe zieltjes probeerde te winnen.
En vooruit, met enige regelmaat staat er best leesbare artikelen in de nrc.next. Bij tijd en wijlen is de krant zelfs de moeite waard. Maar wanneer je als lezer voor lul wordt gezet met een onzinkrant, dan gaat de lol er snel van af. Daar kwam nog bij dat het abonnement dat mij was aangesmeerd niet helemaal kosjer bleek te zijn. En daar was ik wel een beetje pissig over: zomaar mijn voordelige kwartaalabonnement tegen ongunstige voorwaarden automatisch verlengen. Na twintig minuten in de wacht te hebben gehangen kwam ik via-via uit bij iemand van Debiteurenbeheer. Die verzuchtte dat dit de zoveelste keer was. Om vervolgens het openstaande bedrag kwijt te schelden. Ook voor de zoveelste keer, aldus de NRC-medewerker die het ook niet meer wist. Conclusie van dit alles: net als de grote broer is nrc.next inmiddels een mislukking. Jammer, want ‘het kleine broertje’ had aanvankelijk alles in zich om de meest innovatieve krant van de afgelopen jaren te worden.
Yelle Tieleman twittert en gaat nu maar een studentenabonnement nemen op de Volkskrant. Al kan dat helemaal niet.