Topics genoeg zo voor de gemeenteraadsverkiezingen in Rotterdam: het megalomane Feyenoord City, nog een brug over de Nieuwe Maas, Zuid officieel tot autonoom pauperparadijs uitroepen. Maar dan blijkt de meeste aandacht naar de rol van de islam in de politiek en samenleving uit te gaan. Oftewel naar het vroegtijdig geklapte linkse pact met de islamisten in schaapskleren, in dit geval een groen-progressieve feestverpakking: Nida.
Steeds weer blijkt bij het zichzelf als links en/of progressief afficherende volksdeel dat de rolluiken dicht ratelen van het vakje kritisch denken in het brein als het gaat om de bedenkelijke kanten van de islam of van een partij die zegt door de islam geïnspireerd te zijn, zoals Nida. Nu ging het om een tweet uit 2014 waarin ISIS op één lijn gesteld wordt met Israel, ter verdediging van een ambtenaar die ISIS in een tweet een zionistisch complot noemde (zoals gebruikelijk in de moslimwereld) om de islam zwart te maken. Want zoals de theologische fijnproevers weten is de islam een hele positieve, vredelievende godsdienst die per definitie niets te maken kan hebben met zichzelf opblazende, ‘Allahu akbar’ schreeuwende hysterici of andere gewelddadige, zichzelf moslim noemende, fanatici die graag een bloedspoor trekken door de wereld der ongelovigen.
En zo’n mooie religie daar wil je, zoals Nida, je stadsgenoten graag deelgenoot van maken want Rotjeknor kan wel een flinke dosis spiritualiteit en geestverruiming op islamitische grondslag gebruiken: ‘Een boost aan Rotterdams DNA met een islamitische inspiratie die diep van binnen iedereen voelt. Juist Rotterdam leert ons dat door hard werken alles mogelijk is’, valt te lezen op de website van Nida. Kan je nagaan wat er allemaal mogelijk is als Allah een handje meehelpt.
Wie kan daar nou tegen zijn? Ja, er is zoiets als de grondwettelijke scheiding tussen kerk en staat, maar van die scheiding wordt volgens Nida ‘misbruik gemaakt om spiritualiteit en religie af te doen als iets voor thuis’.
Dus moet die scheiding tussen religie en stadspolitiek maar eens een geslecht worden, bijvoorbeeld door het instellen van een Religieus-Wetenschappelijke-Kunstzinnige Raad voor Politiek Advies en Agendering met daarin onder meer museum Boijmans van Beuningen, de Erasmus universiteit en de Mevlana-moskee. En zo loodst Nida – met wat respectabele instituties als glijmiddel – de ayatollahs het stadsbestuur in. Daarnaast vormen ook hoogdravende linkse principes als duurzaamheid, sociale cohesie, inclusiviteit en welvaart voor allen een frisgroen verkoopmiddel want voorman Nourdin el Ouali is afkomstig van GroenLinks en heeft veel van hun terminologie klakkeloos overgenomen.
De Rotterdamse PVDA, SP en de voormalige collega’s van El Ouali trapten er met open ogen in en stonden in de startblokken om samen met Nida de rechtse indringers (de PVDA was in Rotterdam sinds de Tweede Wereldoorlog tot 2002 zo’n beetje onophoudelijk aan de macht) van Leefbaar Rotterdam uit het gemeentebestuur te verjagen. Desperate politieke partijen maken rare sprongen, zoals de passages in het Nida-partijprogram negeren waarin aangeraden wordt de islam en geloofsbeleving in het algemeen mede de koers van het gemeentebestuur te laten bepalen.
Maar wat in deze Rotterdamse komedie ook zichtbaar wordt is de blinde vlek in bredere zin van pogressieve partijpolitici en intellectuelen als het gaat om de destructieve rol van de islam. Gelukkig kwamen er afgelopen week ook twee prominente islam-watchers aan het woord in de media die deze labbekakkerige houding van links met veel kennis van zaken fileerden. Het gaat om Charlie Hebdo aanslag-overlever Zineb El Rhazoui, dochter van Franse en Marokkaanse ouders die jarenlang als journalist voor het satirische weekblad werkte en om de Pakistaans-Canadese arts en schrijver Ali Rizvi die als zoon van Pakistaanse expats opgroeide in Saoedie-Arabië, zelf sjiitisch moslim totdat hij door kreeg hoeveel gruwelijkheden de Koran bevat en atheïst werd.
El Rhazoui laat niets heel van het bekende verwijt dat de Volkskrant-jounalist ook weer te berde brengt in een interview dat kritiek op de islam extreem-rechts in de kaart speelt. Ze hekelt linkse politici die universele mensenrechten opgeven en paternalistisch opkomen voor islamisten. ‘In mijn boek Vernietig het islamitische fascisme noem ik ze collaborateurs van de islamitisch-fascistische ideologie. Ze sluiten compromissen met de islamisten uit electorale overwegingen. Zo dom. Ze moesten eens weten hoe linksen vervolgd worden in landen als Iran, hoe arbeiders behandeld worden in neo-liberale landen als Qatar en Saoedie-Arabië.’
En over dat andere verwijt waarmee een islam-criticus al snel om de oren geslagen wordt, islamofobie, zegt ze: ‘Als je in een islamitisch land woont hoef je niet bang te zijn voor het racisme- of islamofobieverwijt. Wel zijn er wetten waarmee je ter dood veroordeeld, gegeseld of in de de gevangenis gegooid kunt worden als je hardop zegt geen moslim te zijn of wijn drinkt. De islamisten hier hebben die macht niet, nóg niet. Wat ze wel doen is pruilen dat je hun gevoelens kwetst en racistisch bent. Zelfs niet-islamitische, linkse activisten doen mee. In plaats van de moed te hebben voor de hervormers op te komen, lopen ze in de val van de islamisten, met hun islamofobieverwijten.
Schrijver Ali Rizvi (boek: De atheïstische moslim) rekent, eveneens in een interview in de Volkskrant, af met de illusie die veel moslims graag koesteren dat islamitische terroristen zoals die van IS geen echte moslims zouden zijn. ‘Als je een begrip moslim opvat als iemand die de islam volgt dan zijn ISIS-strijders beslist de echte moslims. Ze maken niet-islamitische vrouwen tot slaaf omdat het zo staat in de Koran. Ze gooien homo’s van een flat omdat het zo staat in de Hadith, het verslag van de woorden en daden van Mohammed. Terroristen rechtvaardigen hun daden door een beroep te doen op Allah en de Koran. Voordat ze gaan moorden roepen ze nog even ‘Allahu akbar’, akbar is groot. Dan lijkt me het verband vrij duidelijk.’
Waaraan Rizvi toevoegt dat het Oude Testament ook veel oproepen tot geweld bevat maar dat de meeste christenen en joden dat niet serieus nemen, want zij menen dat de teksten weliswaar goddelijk geïnspireerd zijn, maar opgeschreven door mensen. Dat biedt hun een uitweg. Veruit de meeste moslims menen echter dat de Koran het letterlijke, onfeilbare woord van Allah is.
Misschien is het een idee voor het nieuwe college in Rotterdam om een Adviescommissie ter Bescherming van Rotterdam tegen Religieuze Bemoeienis in te stellen. Met als leden in ieder geval Barbara Kathman van de PVDA, Leo de Kleijn van de SP en Judith Bokhove van GroenLinks. Met als eerste agendapunt een onderzoek naar de islamisering van de Rotterdamse samenleving en politiek, en de rol die een partij als Nida daarbij speelt.
Want ook linkse politici die zich hebben laten wijsmaken dat de islam een heel fijne, vredelievende religie is moeten de kans krijgen zich bij te scholen.