Elektrische auto’s krijgen heel veel subsidie. Staatssecretaris Snel berekende dit najaar dat een dure Tesla, die vijf jaar geleased wordt meer dan 70.000 euro belastingsubsidie krijgt, vooral door de lage 4% bijtelling. In 2018 zijn er meer dan 10.000 van dit soort luxe elektrische auto’s (Tesla Model S, Model X en Jaguar I-Pace) verkocht. Dit betekent dat deze auto’s de komende vijf jaar wellicht meer dan een half miljard belastingsubsidie kosten.
In 2019 kan het erger worden. Dan zijn de Kia e-niro en de Hyundai Kona leverbaar. Die zijn een stuk betaalbaarder dan Tesla’s.
Deze volledig elektrische auto’s kosten ongeveer 40.000 euro per stuk en kunnen op papier ongeveer 450 kilometer rijden. (dat zal dus dik 300 kilometer in de praktijk zijn). Met 4% bijtelling kosten die auto’s slechts 50 euro per maand. Ter vergelijking: een kleine tweedehands auto in eigendom kost volgens het NIBUD 292 euro per maand.
Dit lijkt een herhaling van de Mitsubishi Outlander te worden. Die kostte ook 40.000 euro en in de bijtelling moesten mensen toen 100 euro per maand betalen (7% bijtelling). Daarom vragen we de regering: loopt dit uit de hand?
Helemaal als een verrassing komt dit niet. Namens het CDA deed ik drie jaar geleden twee voorstellen om de wet te wijzigen. Maak de bijtelling voor elektrische auto’s 10% en bouw een noodrem in. Als het uit de hand loopt, kun je onmiddellijk stoppen. Daar stond een meerderheid toen niet voor open. Maar dat betekent niet dat moet ophouden met naar de feiten kijken.
Hoe komt dat nu, vraag u zich af. Welnu, de overheid werkt met ingewikkelde econometrische modellen (zegt deze econometrist). En in die modellen is er een heel belangrijke variabele. Wat kost een batterij van een elektrische auto? Die maakte een auto heel lang onbetaalbaar.
Na enig onderzoek vond ik wat voorspellingen en input. En daarbij bleek dat de Nederlandse overheid de daling van die batterijprijzen constant onderschat had.
Een voorbeeld? In 2015 was de voorspelling dat een batterij in 2020 400 dollar/KwH zou kosten. In werkelijkheid is hij nu al de helft goedkoper, namelijk 200 dollar/KwH.
Dat betekent dat de batterij van de Kia E-Niro (64KwH) niet de voorspelde 26.000 dollar kost, maar de helft. Geen wonder dat de subsidies dan te hoog worden vastgesteld. Daarom vragen we de regering ook wat de voorspellingen voor de batterijprijzen zijn de komende jaren en of die wel kloppen.
Deze column verscheen eerder vandaag op de website van Pieter Omtzigt. De Kamervragen over de kwestie kunt u daar ook vinden.