De Nederlandse Publieke Omroep moet klaargestoomd worden voor de toekomst. “Na het winnen van de slag om de postduiven, is het nu tijd het internet te veroveren”, aldus omroepdirecteur Henk Hagoort. Hagoort kocht vorig jaar het domein NPO van de Nederlandse Postduivenhouders Organisatie en bracht de concurrent daarmee een gevoelige slag toe. “Dit kostte de omroep 100.000 euro, maar daarmee zijn we nu wel één van de grootste spelers op het gebied van postduiven”, legt Hagoort uit. Dat is slechts het begin. Hagoort wil nu doorpakken en heeft zijn hongerige blik op het internet gericht.
“Wij zijn een mediabedrijf dat content op alle platformen aan wil bieden. Dan kun je niet volstaan met postduiven. Die tijd is echt voorbij.” Hagoort wijst op succesvolle initiatieven als Google en YouTube. “Als we in de toekomst mee willen blijven doen, zullen ook wij met internet aan de gang moeten. Ik volg de ontwikkelingen van internet en apps enzo op de voet, en het is niet ondenkbaar dat Google en YouTube nog eens heel groot zullen worden. Daarom moeten we nu snel handelen.”
Hagoort ontpopt zich tot internetvisionair met een fijn gevoel voor trends. “Mensen willen onze content ook via het internet tot zich nemen, of via tablets. Weer anderen willen apps gebruiken. Of email. En al die mensen moet je proberen in hun vraag te voorzien. Maar wel met een eenduidig en sterk merk.”
Daarom heeft hij besloten alle verschillende merken voortaan onder één vlag uit te brengen: NPO. “Dat is een sterk merk. Nouja, dat is het nog niet, maar dat heeft wel de potentie een sterk merk te worden. Het was al een begrip in de postduivenwereld. Nu is het slechts een kwestie van tijd tot die naam ook in andere sectoren uitgroeid tot een household name.”
Als start van deze rebranding heeft Hagoort besloten dat alle postduiven van de NPO een nieuwe naam krijgen. “Geen Clara, of Bella meer, maar NPO 4 en NPO 623. De end-user moeten weten dat hij gebruik maakt van NPO, en niet van een losstaande entiteit als Clara of Bella.”
De kosten van deze communicatieoperatie komen voorlopig uit op 153.000 euro. Een schijntje, volgens de omroepdirecteur. “De winnende slag in de postduivenstrijd kostte 100.000 euro. De preciese opbrengsten daarvan zijn nog niet berekend, maar feit is dat we daarmee de grootste speler in de postduivenbranche zijn geworden. Als we datzelfde kunnen bereiken in de internetwereld, door de YouTube’s en Googles kwijt te spelen met 153.000 euro, dan zijn we spekkoper. Daar ben ik van overtuigd,” aldus een trots glimmende Hagoort.