In de Volkskrant schreef Bert Wagendorp afgelopen week dat het nieuwe kabinet zich voor een habbekrats kan verzekeren van een vooruitstrevend predicaat, door de kunstensector 80 miljoen euro extra te geven. Je koopt er nog geen JSF voor, aldus Wagendorp. Hij schrijft verder in zijn column dat hij goede hoop heeft op een andere, meer intelligente wind, in de Nederlandse politiek.Want, zo schrijft hij, Halbe Zijlstra was destijds als staatssecretaris voor Cultuur verantwoordelijk voor een bezuiniging van 200 miljoen euro. Wagendorp vindt dat vrij logisch want Zijlstra houdt van Metallica. Maar ChristenUnie leider Gert-Jan Segers houdt van U2. En dus zou het volgens de columnist in een komend kabinet weleens allemaal goed kunnen komen. Metallica staat immers voor alles dat fout is en U2 uiteraard voor al het goede. Het donker versus het licht.
Zou Bert Wagendorp op de hoogte zijn van het feit dat U2 een brievenbusfirma op de Amsterdamse grachten heeft omdat de wereldverbeteraars/muzikanten vertikken belasting te betalen in hun thuisland Ierland? Dit in tegenstelling tot de muzikanten van Metallica die gewoon belasting betalen in thuisland Amerika.
Het lijkt een onbeduidend feitje. Maar het zegt alles over het gratuite geblaat van zelfbenoemde kunstliefhebbers zoals Wagendorp. Een band die geen dubbeltje betaalt aan de kunsten in haar eigen land (en ook niet aan sociale zekerheid of het loon van leraren) maar wel heel hard roept dat ze ontzettend oké zijn, wordt verheven tot cultureel correct fenomeen.En een band die netjes haar belastingen betaalt (en daarmee dus ook bijdraagt aan de subsidies voor de kunsten) maar schijt heeft aan de dictatuur van de, oppervlakkige, goede smaak wordt in een bijzin afgeserveerd als foute boel.
De Wagendorpjes van deze wereld geven dag in, dag uit de kunsten een kus des doods.