In de Volkskrant van afgelopen woensdag stond weer eens een paginagroot artikel over #metoo. Niet zo vreemd. Het is immers het gesprek van de dag. Maar de krant heeft blijkbaar een groot probleem met het kiezen van het juiste beeldmateriaal. Het valt natuurlijk ook niet mee. Pagina’s zonder foto’s zijn voor de lezer niet te behappen. Maar welke foto’s gebruik je voor zo’n gevoelig onderwerp? Elke dag Jelle Brandt Corstius, Gijs van Dam of Saskia Noort, staat de lezer snel tegen.
En dus brainstormde de beeldredactie van de Volkskrant over een goede foto. Een foto die de lading dekt en er tevens ‘lekker’ uitziet. Tijdens deze sessie moet iemand hebben gezegd: ‘laten we een foto van het Kurhaus plaatsen. Als er schuldige landschappen zijn, moeten er toch ook schuldige gebouwen zijn?’ En zo geschiedde. Een gigantische foto van het Kurhaus lardeerde het artikel (Blendlelink) over #metoo. Om de lezer niet op het verkeerde been te zetten staat er als onderschrift bij: het Kurhaus in Scheveningen. Dinsdagmiddag. Dat we als lezer niet met een vergrootglas de raampjes van het gebouw gaan onderzoeken om te zien of Jelle Brandt Corstius en Gijs van Dam daar aan het rollebollen zijn.
Naast deze schoffering van het intellect van de Volkskrant lezer, kan de krant nog een ander probleem hebben. Als ik het Kurhaus was, zou ik namelijk een advocaat een aanklacht laten indienen tegen de krant. Het hotel wordt nu wel heel erg geassocieerd met een verkrachting die misschien geen verkrachting blijkt te zijn. Zeer discutabel.
Deze aanklacht heeft als dubbel voordeel dat je als hotel in ieder geval veel gratis publiciteit pakt. Een win/win situatie voor het Kurhaus. En met een beetje geluk boor je ook nog eens ramptoerisme aan. De Gijs van Dam kamer kan weleens storm gaan lopen.