Met update – Het feit dat de opdracht iets schandaligs te doen daadwerkelijk een schandaal veroorzaakt mag geen reden zijn om iemand het land uit te zetten. Componist Cornelis de Bondt steekt al jaren niet onder stoelen of banken dat hij het huidige culturele klimaat in Nederland schandalig vindt. Van Hans Ferwerda, de projectcoördinator van het Amsterdamse AAA-festival, had De Bondt – samen met zijn studenten Yedo Gibson (Brazilie) en Jeremiah Runnels (VS) – ‘de vrijheid’ gekregen ‘iets schandaligs te doen op voorwaarde dat het artistic sense zou maken (..) in het middagprogramma Confrontaties’.
AAA staat voor Actueel, Avontuurlijk, Aangrijpend. Binnen redelijke grenzen uiteraard. Stel je voor dat iets actueels, avontuurlijks en aangrijpends echt confronterend zou zijn of wellicht zelfs een schandaal zou veroorzaken? De Bondt en zijn studenten voelden deze subtiele nuancering niet aan en lieten ‘een grote witte ballon met een snerpend alarm eraan’ door het Concertgebouw vliegen.
Iedereen raakte over zijn toeren, inclusief de coördinator van de actuele, avontuurlijke en aangrijpende confrontaties Ferwerda. Optreden geslaagd zou je zeggen.
Op zich klopt dat. Als Ferwerda c.s. het geen schandaal hadden gevonden wie dan wel? Tot zover hulde voor de wijze waarop orkest, publiek en coördinator zich van hun taak kweten. Helaas vormde dit wel de opmaat voor een echt schandaal.
Er werd namelijk aangifte gedaan tegen Runnels wegens vandalisme omdat aan de artistic sense van zijn schandalige optreden getwijfeld werd. Hierop kreeg hij binnen de kortste keren een brief op poten van de vreemdelingenpolitie waarin hij gelast werd zich op 6 februari in Rotterdam te melden met medeneming van zijn paspoort, koffers en een ticket voor een enkele reis Houston.
Goed. Je kunt het misschien met Ferwerda c.s. eens zijn over een mogelijk gebrek aan artistic sense van de zwevende sirene. Ik heb echter uit onverdachte bron vernomen dat hij vooraf precies van de aard van de performance op de hoogte was gesteld en er mee in had gestemd! Maar is dat een reden om iemand het land uit te zetten? Is dit Nederland in 2013? Dat kan toch niet waar zijn?
Steun Jeremiah Runnels en word zijn vriend op Facebook.
Update 25/1/2013 – Naar aanleiding van dit artikel schrijft Hans Ferwerda: ‘er is geen aangifte gedaan van het incident, noch door Het Concertgebouw, noch door het Koninklijk Concertgebouworkest, noch door mij. De achterliggende reden is ons dan ook onbekend.’ Jeremiah Runnels reageert hierop met de vraag: ‘Who called the police Hans?’
Het blijft een merkwaardige samenloop van omstandigheden waarover het laatste woord nog niet is gezegd.