Wij verspillen teveel voedsel. Gooien jaarlijks veel te veel weg, en daar had je een heel continent van kunnen voeden. Dus om te voorkomen dat u voortaan niet langer een baal bami of een groothandelverpakking pasta in de pan kiepert terwijl u eigenlijk niet meer dan een handjevol nodig heeft, kwamen het ministerie van Economische Zaken, diens PvdA staatssecretaris Sharon Dijksma en groot(!)grutter Albert Heijn een bril-jant idee: een ‘gratis’ maatbeker voor de mensen!
Uiteraard zal ik deze ‘gratis’ (want gesubsidieerde) maatbeker ophalen. Wat ik er vervolgens mee ga doen – dat is nog altijd mijn eigen zaak. Net zoals het mijn eigen zaak is wat ik met mijn eigen rijst en pasta doe. Net zoals het mijn eigen zaak is wat ik met al mijn voedsel doe. Al mik ik een baal mie in mijn maatbeker, smeer ik mijn rug in met pindakaas en ga ik vervolgens met een prei tussen de billen en een uit een bloemkool gepunnikt kroontje in een lamp hangen om luidkeels het Koningslied te zingen: het gaat noch de regering, noch de kruidenier aan wat ik met mijn eten doe.
Het verbaast toch hopelijk niemand meer dat onze betuttelgrage overheid met dergelijke maatbekers aan komt zetten om het volk mee (op) te voeden. We hadden al de BOB-sleutelhangers, hier-niet-stilstaan-
De infantiele Pimpeloentje-benadering met deze maatbekers is als door de knieën zakken om op ooghoogte met de burgerkleuter te communiceren. Ronduit beledigend, dus. Daarnaast is de Dijksmaatbeker het toonbeeld van een dubbele standaard. Eten weggooien mag niet, maar méér eten dan je nodig hebt blijkbaar wel – is dat soms geen welvaartsziekte? Of wacht. Het volk mag natuurlijk niet op de vrouw gaan spelen bij Dijksma, en niet gaan bepalen wat zij ‘nodig’ heeft? Ad hominem opvoedkunde met belerende maatbekertjes mag alleen van overheid naar burger toe – niet andersom.
Ten tweede is het ook totaal niet verbazingwekkend dat Albert Heijn in deze pastacipatiepolonaise aansluit. Albert Heijn, de meest klantenhatende kruidenier van Nederland, die via de bonuskaart zijn poepertje met uw privacy afveegt, wil niet alleen weten hoe vaak wij wat kopen, maar wil ook graag nog een stukje awareness achter de voordeur wilt kweken. Maar helaas, Piekema, het gaat je geen ene kloot aan wat een klant met zijn of haar aankopen doet. Niet totdat ik de eerdergenoemde bloemkool invries om iemand het hoofd mee in te slaan – dan zal jullie assistentie aan het forensische team van de politie van harte welkom zijn. Maar de grens ligt daar en niet eerder. Deze goedkope stunt om te laten zien hoe ‘betrokken’ jullie zijn als organisatie, laat alleen maar zien hoe ook gij, Brutus, net zo eng bent als de overheid. Albert Heijn laat, net als de overheid, zien dat hoe meer men weet over het doen en laten van het individu – hoe meer de handen ook bij hen beginnen te jeuken om hier invloed op uit te oefenen. Zogenaamd voor ‘hun eigen bestwil’, en och – voor de kindjes in Afrika natuurlijk. Ondertussen laten zowel de overheid als Albert Heijn zien dat zij blijkbaar baat hebben bij een samenleving die zich laat toespreken als een stel kleuters. Want kleuters, die kun je tenslotte opvoeden tot de perfecte burger, danwel de perfecte carbon copy consument.
Er is niets mis mee om de bezem door de koelkast te halen en minder te verspillen. Als mensen zich daar prettig bij voelen, moeten zij dat vooral doen. Dus als mevrouw Dijksma zo begaan is, dan gaat ze maar lekker haar eigen pasta en rijst afmeten. En als Albert Heijn zo begaan is met verspilling, dan moeten ze misschien eens overwegen geen sla meer te verkopen die binnen twee dagen bruin uitslaat. Een betere wereld begint tenslotte nog altijd bij jezelf.