Sietske Bergsma schreef afgelopen week op deze plek een recensie van een avond in De Balie die nog komen moet. Het gaat om het programma ‘Kwetsen voor de kunst?’, een gesprek met Raoul Heertje, Diederik Ebbinge, Stefano Keizers en Rundfunk-duo Tom van Kalmthout en Yannick van de Velde. De avond gaat over het maakproces van cabaretiers in tijden van polarisatie.
Want het zal u niet ontgaan zijn dat het publieke debat aardig overkookt. Een argeloze opmerking kan er voor zorgen dat je ineens een racist, of juist een social justice warrior blijkt te zijn. Hoe gaan cabaretiers daar mee om?
Bergsma opent in haar stuk de aanval op het programma in De Balie. Ze noemt een komiek die veroordeeld is voor het aanleren van de Hitlergroet aan zijn hond, en schrijft hoe erg ze dat vindt – de veroordeling, niet de Hitlergroet. Ricky Gervais krijgt duizenden berichten van mensen die zich gekwetst voelen door een grap.
Bergsma is bang dat de gekwetsten de humor censureren. Ze noemt Hans Teeuwen en Ricky Gervais als lichtende voorbeelden van het doorbreken daarvan. Ze maakt zich druk over de vrijheid van cabaretiers en dat zij in tijden van polarisatie in de knel komen te zitten. Tegelijkertijd zijn de shows van Hans Teeuwen en Ricky Gervais standaard uitverkocht. Het lijkt wel alsof de groep mensen die behoefte heeft aan verlichting en verluchting alleen maar blijft groeien.
Hilarisch wordt het wanneer Bergsma in haar stuk de aanval opent op een rode knop die tijdens het programma op het podium zal staan. De cabaretiers kunnen die knop indrukken als wat ze zelf zeggen hen te gortig wordt en dan gaat de livestream even op zwart – zelfcensuur dus. Dat Bergsma niet inziet dat ze gekwetst wordt door een grap over grappen laat zien dat een gesprek over deze thematiek erg hard nodig is. Ze laat zich kennelijk graag kwetsen door grappen.
Kortom, Sietske Bergsma merkt in haar stuk op dat we in tijden leven waarin iedereen zich gekwetst voelt, vindt dat problematisch omdat cabaretiers overal grappen over moeten kunnen maken, maar wil niet dat we daar een gesprek over voeren, en voelt zich vervolgens gekwetst omdat ze veronderstelt dat de humor wordt aangevallen. Sietske Bergsma, u bent van harte welkom om te komen kijken op 3 april.
Misschien dat u dan een échte recensie kunt schrijven, in plaats van een toekomstvoorspelling.