De beursintroductie van Snapchat ging niet geruisloos voorbij. De koers schoot fors hoger. Toch blijven de gemengde gevoelens bij dit beursgeweld.
De onophoudelijke beursrally bereikte afgelopen week een nieuw hoogtepunt. Het social mediaplatform Snapchat, meer specifiek het moederbedrijf Snap Inc., ging vorige week naar de beurs. Het aandeel miste z’n start niet. Voor de introductie werd er een prijs van 17 US dollar op SNAP geplakt. Maar het duurde niet lang vooraleer de koers ruimschoots 40 hoger hoger schoot tijdens de eerste momenten van de beursnotering. Het aandeel bereikte in de dag erop zelfs een eerste tussentijds hoogtepunt van 29 US dollar, wat de marktkapitalisatie van Snap tot bijna 35 miljard US dollar katapulteerde. Dat is 35.000 miljoen dollar, voor een onderneming die vorig jaar net de kaap van 500 miljoen dollar omzet wist te overstijgen. Hiermee noteert de online onderneming aan 70x de inkomsten.
Over winst gaan we het verder niet hebben, want die is er gewoonweg niet. CEO Spiegel liet zelfs al een keer verstaan dat winst geen prioriteit is voor het bedrijf. Meer nog, hij kon zich een toekomst voorstellen waarin Snapchat helemaal nooit winstgevend zou worden.
Dit soort omstandigheden en uitspraken doen automatisch terugdenken aan de opkomst van de eerste internetaandelen in de jaren negentig. Ook toen gingen bedrijven zonder winst, en soms zelfs met amper omzet, naar de beurs die de hemel op aarde vooruitschoven voor hun aandeelhouders. The sky was the limit. De wereld zou helemaal veranderen met de opkomst van het internet. En dat is ook zo gebleken: de eerste grote ondernemingen zoals Amazon of Yahoo hebben de maatschappij drastisch veranderd. Maar ook deze nieuwe internetbedrijven bleken de wetten van de financiële zwaartekracht niet te kunnen veranderen. Economische wetmatigheden bleven dezelfde, met of zonder internet. Wie niet winstgevend bleek, werd in de jaren nadien bij de figuurlijke vuilnis geplaatst.
De herinneringen aan de internetbubbel herleven. Het doemscenario van destijds borrelt weer op bij analisten en economen in de financiële pers. ‘Technologiebubbel 2.0’ is een bekende kreet. Een begrijpelijke reactie, maar helaas hoort dit soort publieke communicatie niet bij een bubbel. Want bij de vorige internetbubbel, was er amper een kritisch geluid te lezen in de populaire media. Dat is logisch, want iedereen die in een bubbel zit, ziet hem nooit. Daarom gaan altijd zoveel beleggers in de fout. Ze zien geen risico’s meer, en vinden kritische geluiden onzin. Om vervolgens blindelings richting het financiële ravijn te rennen.
Laat het duidelijk zijn: dit zijn geen gemakkelijke omstandigheden. De markt wordt momenteel overladen door tegenstrijdige signalen. Snapchat past overduidelijk in een hype, terwijl de negatieve pers weer een teken is dat het publiek nog altijd niet voluit in de beurs zit. Wat heb je eraan als belegger?
We gaan de gekte rondom Snapchat niet negeren. Dit is een belangrijk signaal van topvorming, maar als sluitende bewijslast is het helaas onvoldoende. Eén zwaluw maakt nog geen zomer. Maar we zitten zeker in de aanloop van een belangrijke top. Want in een crisismarkt, had een IPO van Snapchat nooit gelanceerd kunnen worden.
We blijven bij de overtuiging dat we dit jaar grote kans maken op een stevige correctie. Maar die zal wat ons betreft van tijdelijke aard zijn. Oftewel, het zal even wat druk van de ketel nemen voor de stierenmarkt, maar die zal na de correctie opnieuw hervatten. Een beetje zoals we in de aanloop van de technologiebubbel ook zagen. Ook toen moest de Nasdaq-index eerst een stevige correctie ondergaan van bijna 30 procent, in 1998, vooraleer de technologiesector naar gigantische hoogtes werd afgevuurd in 2000. Op anderhalf jaar tijd verviervoudigde de Nasdaq toen, zoals u kunt zien op de volgende grafiek.
Wie toen had verkocht in de aanloop naar of tijdens de tussentijdse correctie had de enorme beweging in de laatste fase van de bubbel gemist. Helaas heeft niemand een glazen bol waardoor je nooit vooraf kunt weten waar de uiteindelijke top van de markt ligt.
Daarom is het goed om nu een plan te maken voor je aandelenportefeuille. Bepaal de niveaus waarop je deels wat winsten van tafel wilt nemen. Als het niveau dan wordt aangetikt verkoop je een deel van je aandelen en laat je de rest verder meeliften op de weg naar boven. Wie een dergelijk stappenplan had eind jaren negentig heeft uiteraard nooit voluit kunnen profiteren van de stierenmarkt, maar heeft wel stevige winsten mogen collecteren bij ieder exit niveau. En dat kunnen de meeste beleggers van toen, helaas, niet navertellen.
Net zoals je een plan moet hebben om laag te kopen is het nog belangrijker om een verkoopplan klaar te hebben bij signalen van topvorming. Snapchat past overduidelijk in die categorie.