Column

Tim Kuik snapt niet dat wij het snappen

17-02-2011 16:00

Deze week bracht spec-ta-cu-lair goed nieuws voor alle platenbobo’s en muzikanten in Nederland en over de rest van de wereld. Volgens Tim Kuik dan. Kuik, zelfbenoemd “beschermengel van creatievelingen” (hij meent het), rolde met zijn boys van BREIN “boevenplatform” FTD op. “Zo”, moet Kuikie gedacht hebben, “weer een stap naar voren richting het oude. Fijn weer cd’s verkopen. Daar zal musicerend Nederland blij mee zijn!” Wel, Kuik, dat zijn we niet. Onze generatie snapt internet namelijk wél.

Er is geen ontkomen aan: internet bestaat, dus muziek wordt gedownload. Gratis. De huidige generatie muzikanten weet dat. En een beetje platenmaatschappij weet dat ook. Wij weten ook dat zelfs 43 Tim Kuiken met een idem aantal BREIN-legers (God verhoede) de strijd tegen gratis downloaden op het internet en de gevolgen hiervan op de muziekindustrie nooit gaan winnen. Dat is logisch. Voor ons dan.

Arctic Monkeys
Wij muzikanten hebben hier vrede mee. In plaats van dat wij betogen tegen het internet, maken wij er gebruik van. Platenmaatschappijen hoeven ons niet? Prima, we doen het zelf wel. Niet Tim Kuik is onze grote held, maar bands als Arctic Monkeys zijn dat. Zo was Arctic Monkeys een van de eerste bands (al zeggen zij zelf dat hun fans verantwoordelijk waren voor hun succes) in het vorige decennium die goed gebruik maakte van het internet: met een niet-gepimpt myspace-accountje waar drie liedjes opstonden kregen zij het bijvoorbeeld voor elkaar om op 19- jarige leeftijd twee avonden Astoria uit te verkopen. Dat is twee keer Paradiso zeg maar. Dit al zonder cd, zonder label, zonder manager. Wel met behulp van internet en wat goede liedjes die ALLEMAAL “illegaal” gedownload werden! Na deze band volgen nog vele en vele voorbeelden (neem bijvoorbeeld OK GO, Justice en het spaarpotje van Kyteman).

Het hoeft niet meer, cd’s verkopen. De muziekindustrie is vandaag de dag gebaseerd op views en downloads. Natuurlijk zorgt verkoop van cd’s voor directe, harde euro’s, maar waar internet in de weg zit wat betreft de verkoop van cd’s, daar kan het ook creatief gebruikt worden. En daar zou Kuik, “Beschermheer der Creatievelingen”, ons eigenlijk in moeten steunen. Wij willen gratis gezien worden, wij willen gedownload worden. Zelfs EMI doet het, muziek op Rapidshare zetten. Waarom? Om de virale werking. Om de kijkers. Fuck MTV, het internet biedt een veel groter platform. Daarbij zit er verdomd goed geld in Product Placement in videoclips. Gewoon ordinaire reclame. En dat is voor beide partijen niet onverdienstelijk: je product in een clipje wat 2 miljoen keer op YouTube bekeken wordt, kan best handig zijn en daar worden acts naar betaald. En dit zijn dan nog Nederlandse cijfers: clips van artiesten als Justin Bieber en Eminem worden 200 miljoen keer bekeken en zitten vol met, veelal impliciete, reclame. En de cd’s verkopen dan wel minder, het aantal hits op het internet stijgt.

Tim Kuik is overbodig
Tim Kuik, we kunnen het zelf wel, vent. We hebben jou niet nodig. Wij zorgen gewoon dat illegaal downloaden en gratis verspreiden van muziek in ons voordeel gaat werken, want dat kunnen wij. Wij hebben namelijk hulpmiddelen, en schrik niet van de hippe term, als social media. Natuurlijk zijn we er nog niet. We kunnen en weten we nog niet alles, maar dat komt wel. Ook platenmaatschappijen en oudere acts gaan vanzelf wel inzien hoe internet optimaal te gebruiken is. Dus Kuik, als jij nou je platenspeler met je eerlijk gekochte LP’s afstoft, kruip ik even achter Twitter om te vertellen hoe te uniek, gaaf en onvergetelijk mijn band is.

Tim Hofman werd eerder gecensureerd van 3voor12 en heeft een zus die Roos heet, vandaar dat hij op Twitter bekend staat als @debroervanroos.