Als het aan een meerderheid in de Tweede Kamer ligt mag de OV-chipkaart de prullenmand in. Terecht of niet: wat de politici willen is opnieuw kapitaalvernietiging. Nu ook de VVD, het CDA en de ChristenUnie voor het vervangen van de kaart zijn, is er een Kamermeerderheid voor afschaffing van de kaart. Jaren geleden riepen SP, GroenLinks en PVV voor afschaffen van het miljarden verslindend systeem.
Er zijn veel, heel veel redenen waarom de OV-chipkaart onvriendelijk voor de reiziger te noemen is. Vooral de kwetsbare reiziger blijkt vaak de dupe te zijn. Dat de politiek het gezeur meer dan beu is, is wel begrijpelijk. Maar het was diezelfde politiek die in hoorzitting op hoorzitting op hoorzitting op hoorzitting doof bleek voor waarschuwingen. Wie niet voor was, werd door de Tweede Kamerleden structureel weggehoond.
Toen na de hack van de kaart in 2011 langzaam begon door te dringen hoe fundamenteel de problemen waren, werd door de politiek vooral geroepen dat stoppen kapitaalvernietiging zou zijn. Vooral Charlie Aptroot van de VVD was die mening toegedaan. Maar inmiddels is de infrastructuur voor papieren vervoersbewijzen gesloopt en dus is iets anders altijd kostbaar.
Nu is het diezelfde VVD die nog voor 1 juli 2015 op een ander systeem wil zijn overgestapt. Daadkrachtige taal van een politieke partij, die niet zoveel van digitale systemen begrijpt. Politici die roepen ‘Ophouden met testen. Ik wil dat vóór 1 juli een vernieuwd systeem voor reizen in het openbaar vervoer is uitgerold’ zijn bezig een nieuw debacle te starten. Weer een slecht getest systeem dat geld verslindt.
Nu wil de VVD de grootste fout nog een keer maken: weer een systeem door de strot van de reiziger duwen. Want een van de grootste problemen met de kaart was het verplichte karakter. Digitale systemen in het buitenland die lijken op de OV-chipkaart, bestaan doorgaans naast andere betaalsystemen. Een enkel systeem is een dom idee.
Het plan om te betalen met de mobiel is nogmaals veel geld spenderen en weer een systeem dat iedere beweging van reizigers in de gaten houdt. Het zou allemaal veel eenvoudiger kunnen door opnieuw papieren kaartjes toe te staan. Dat is relatief goedkoop om te regelen, voldoet aan internationale regels en kan naast de OV-chipkaart bestaan. Zo blaas je niets op en geef je – net als elders ter wereld – de klant weer keuze.
Misschien moet de politiek iets vaker luisteren naar experts en rustiger nadenken voor ze rigoureuze stappen zet. Dat zou de reiziger veel irritatie besparen en de belastingbetaler veel geld.