Vreemd, voorspel je in een column overduidelijk ironisch en over de top de zogenaamde televisieprogrammering voor kerst, blijkt het grotendeels te kloppen. De werkelijkheid die de satire overtreft, het kan alleen in Nederland. Ned 1 zond namelijk daadwerkelijk Sissie uit. Alle delen. Er was een grote kerstshow met Oprah. Scrooged (die met Bill Muray) werd uitgezonden, evenals zestien andere versies van A Christmas Carol en, niet voorspeld maar wel geheel in de lijn der verwachting, ook alle delen van Home Alone verschenen op de buis. Ik weet niet of ik dit nu weerzinwekkend of lachwekkend moet vinden. Is dit nu gewoon slimme verkoop van netmanagers die exact weten wat het treurige Nederlandse publiek vreet of is het een chronisch tekort aan inventiviteit en vernieuwing bij de zenders?
Feit: naar de kerstspecial van All You Need Is Love keken meer dan twee en een half miljoen mensen. Feit twee: naar Bananasplit op tweede kerstdag keken bijna twee miljoen mensen. Feit drie: naar de afleveringen van Home Alone keken telkens bijna een miljoen mensen. Feit vier: naar de Top 2000 a Gogo keken meer dan 500.000 mensen.
Conclusie: vernieuwing is beslist niet noodzakelijk. Het Nederlandse kijkerspubliek vreet gezellige en uitgekauwde meuk alsof het doorgekookte spruiten zijn. Nederland zit nog altijd muurvast. Op alle fronten.
De smaak van de gemiddelde Nederlander is net zo spannend als een Nederlandse trein op een wissel van ProRail na een nachtje sneeuw. Beiden zitten muurvast. Vastgevroren. Permafrost. De waakvlammetjes zijn allang gedoofd.