Een unicum in de Nederlandse publieke omroepgeschiedenis: de Amerikaanse hitserie Dexter stond, ruim voor de première afgelopen zondagavond bij de Vpro, al online op Uitzending Gemist. De dubbele pilot-aflevering van Dexter is spannend en verslavend genoeg om de kijker naar meer te doen verlangen (vandaar ook dat Dexter in de V.S. al aan het vierde seizoen toe is), en meer komt er. Vanaf maandag zendt de Vpro elke avond een nieuwe aflevering van Dexter uit (23:00 uur, Ned 3). De komende 24 dagen zitten de Dexter-fans dus geramd.
Maar in de V.S. begrepen ze dit soort grappen niet helemaal. Welke zichzelf respecterende zender haalt het in zijn hoofd gratis online content aan te bieden als die content nog niet op televisie is uitgezonden? Online content snoept kijkers weg bij het oude televisiemedium en daarvan worden adverteerders niet gelukkig. Online content is kortom de grote Satan voor Amerikaanse televisieboeren. Die dus allemaal commercieel zijn.
Een constructie als een publieke omroep kennen ze niet. De idee om gratis het volk te vermaken zonder daar zelf rijk van te worden doet ze daar waarschijnlijk denken aan Sovjet-taferelen. Tsja, leg dat maar eens uit: ‘In Nederland betalen burgers vooraf voor tvprogramma’s, ook als ze die helemaal niet willen zien’.
De echte Dexter-fans hebben seizoen 4 allang binnengehaald via een torrentje op het internet, en zij die niet downloaden hadden Dexter al gezien op het digitale televisiekanaal 13th Street. De online pilot van Dexter was dus een mooie tool voor de publieke omroep om wat goodwill te kweken en reclame te maken voor hun online succesnummer Uitzending Gemist.
Deze column verscheen eerder in weekblad Revu.