Cult

Tv-makers bepalen thema’s verkiezingsdebatten

28-01-2013 11:15

DEN HAAG (ANP) – Niet de politieke partijen maar de redacties van tv-programma's hebben bij de afgelopen verkiezingen in hoge mate de gespreksthema's en spelregels van lijsttrekkersdebatten bepaald. Dat blijkt uit onderzoek van studenten van de scholen voor journalistiek in Utrecht, Tilburg, Ede en Zwolle.

De verkiezingscampagne werd gekenmerkt door veel livedebatten in korte tijd. Uit het onderzoek blijkt dat de politieke partijen nauwelijks invloed hadden op de thema's die daar aan de orde kwamen. Ook over wie er mee mochten doen hadden de programma's vaak het laatst woord. Zo wees RTL een verzoek van CDA en D66 ook mee te mogen doen met het zogenaamde premiersdebat op 26 augustus vierkant af.

De studenten van de vier journalistenopleidingen liepen tijdens de campagne mee met de redacties van kranten, radio en tv-rubrieken.