HILVERSUM – Het is even wennen, maar na decennia verdwijnt de namen Nederland 1 en Nederland 2 uit de tv-gidsen. De zenders gaan in de toekomst NPO 1 en NPO 2 heten. Ook de naam Uitzending Gemist gaat de geschiedenisboeken in.
Met één naam op radio, tv en internet wil de Nederlandse Publieke Omroep (NPO) online beter tegenwicht kunnen bieden aan internationale mediamerken als YouTube, Google en Apple. ''Die slag dreigen we nu te verliezen'', zegt omroepbaas Henk Hagoort over het belang van de naamswijziging.
''Voor de kijker en luisteraar wordt het duidelijker. De link tussen Nederland 1 en Uitzending Gemist wordt nu onvoldoende gelegd. Als je straks een programma op NPO 1 gemist hebt, kijk je dat terug op npo.nl of je tablet'', licht Hagoort toe.
De NPO kocht de domeinnaam npo.nl vorig jaar van de Nederlandse Postduivenhouders Organisatie voor 100.000 euro.
Het is nog niet bekend wanneer de naamswijziging zichtbaar wordt. Ook is niet duidelijk is of radiomerken als 3FM helemaal verdwijnen.