SAN FRANCISCO – Veel restauranthouders zijn bang voor negatieve recensies op sites als Iens of Yelp. Een Amerikaans restaurant besloot de macht van Yelp te ondermijnen en de klanten juist om negatieve recensies te vragen.
Eigenaar Davide Cerretini van Botto Bistro in Richmond legt aan website Inside Scoop SF uit dat hij moe werd van de druk vanuit Yelp om te adverteren op de recensiesite. Ook ergert hij zich aan de chantagepraktijken waar het beursgenoteerde Yelp zich van zou bedienen: een lager cijfer voor restaurants die niet willen adverteren.
“Ik heb niets tegen Yelp”, aldus Cerretini. “Het idee is geweldig, maar die chantage is heel erg.” Hij zegt dat hij liever helemaal van Yelp af zou willen, maar op een verzoek daartoe geen reactie heeft gehad. “Ik vind dat ik zelf moet kunnen beslissen of ik op die site wil zitten.” Omdat Yelp graag te boek wil staan als betrouwbaar, besloot hij zijn recensies juist zo onbetrouwbaar mogelijk te maken. “Ik wil erop staan als het slechtste restaurant in de Bay Area.”
Korting
Klanten die Botto Bistro met 1 ster beoordelen op Yelp en hun beoordeling motiveren, krijgen daarom van hem 25 procent korting. Die tactiek werkt. En de vaak erg grappige recensies maken duidelijk dat de lage beoordeling niet serieus is. Zo klaagt iemand dat de pizza’s zó goed zijn, dat ze niet meer kan genieten van matige pizza’s. Bovendien is het personeel veel te vriendelijk.
Cerretini heeft inmiddels een boze brief van Yelp gekregen, waarin hij beschuldigd wordt van het kopen van recensies. “Klopt. We kopen slechte recensies”, lacht de kok. De zaken gaan volgens hem beter dan ooit, door de commotie over zijn actie.