Bladen

Brits feest bij The Libertines in halfvol HMH

02-10-2014 23:40

AMSTERDAM – De Heineken Music Hall was donderdag matig gevuld voor het concert van de Britse The Libertines. En dan bestond het publiek ook nog voor meer dan de helft uit Engelsen. De naar Amsterdam gekomen Britten zorgden wel voor een concertsfeer zoals je die in Nederland zelden meemaakt.

In anderhalf uur tijd speelden de beide frontmannen Pete Doherty en Carl Barât, bijgestaan door drummer Gary Powell en bassist John Hassall, vrijwel alle nummers van hun twee albums. Hassell en Powell blijken slechts figuranten naast Doherty en Barât.

Ze waren de meest spraakmakende Engelse rockgroep van de eerste jaren van het vorige decennium. Dat had veel te maken met de escapades van zanger en gitarist Pete Doherty, die een draaideurabonnement leek te hebben op zowel de afkickkliniek als de politiecel. Maar het kwam evenzeer door de muziek, die een koortsachtige opwinding kent die niet in notenschrift is vast te leggen. Het soort opwinding dat karakteristiek is voor rock-‘n-roll.

Ruzie

In 2004 barstte de bom, na het opnemen van het tweede album. Tijdens het maken daarvan waren de spanningen tussen Doherty en Barât zo hoog opgelopen, dat er lijfwachten waren ingehuurd om te voorkomen dat ze elkaar zouden aanvliegen. The Libertines gingen nog even door zonder Doherty, maar Barât voelde zelf ook wel aan dat dat eigenlijk niet klopte. Carl Barât vormde een nieuwe groep: Dirty Pretty Things. Doherty stond tussen schandaaltjes en rechtszalen door met zijn band Babyshambles op de podia.

In 2010 was er een eerste reünie, afgelopen zomer gevolgd door een grote ‘headline-show’ in het Londense Hyde Park waar veel geld mee gemoeid was, zo veel werd wel duidelijk. En daar bleef het niet bij. Nu is er dus een grote Europese tournee.

Commercieel

Er werd rommelig gespeeld door Doherty en Barât. Maar ook met de bravoure en recalcitrantie die hen ooit beroemd en berucht maakte. Dit is rock-‘n-roll in z’n meest essentiële vorm. Maar ook op z’n commercieelst, want bij de entree werden door Barât en Doherty gesigneerde songteksten verkocht voor prijzen die variëren van 130 tot 200 euro.