CUPERTINO – Apple is met platenmaatschappijen in gesprek om te praten over de prijs van muziek in streamingdiensten. Apple kocht koptelefoonmaker Beats en de daarbij horende muziekdienst Beats Music afgelopen jaar en is volgens re/code van plan serieus werk te gaan maken van de on-demanddienst, maar een maandbedrag van 10 dollar (in Europa vermoedelijk 10 euro) vindt Apple te hoog.
In hoeverre Apple succes gaat hebben bij de platenbonzen, is nog maar te bezien. Artiesten klagen nu al steen en been over de geringe inkomsten via streamingdiensten als Beats Music, Spotify en Deezer. Bij Spotify en Deezer is het mogelijk om gratis naar muziek te luisteren, maar in ruil daarvoor krijgen gebruikers wel reclames te zien en horen. Betalende klanten hebben daar geen last van. Voor Beats Music is er geen gratis variant, alleen door een abonnement van 10 dollar per maand af te sluiten, kan er naar muziek worden geluisterd.
Apple zou in het begin van 2015 van plan zijn Beats Music echt op te nemen in zijn eigen productportfolio. Eerder werd al gehint op een naamswijziging en ook integratie in iTunes is gesuggereerd. TechCrunch ging onlangs zelfs zo ver om te stellen dat Apple de stekker uit Beats Music ging trekken, maar het Amerikaanse techbedrijf was er als de kippen bij om dat verhaal te ontkrachten. Apple-CEO Tim Cook was onlangs bij talkshowhost Charlie Rose juist nog lyrisch over Beats Music. Hij noemt Beats de eerste streamingdienst die wél werkt.