AMSTERDAM (ANP) – De Telegraaf neemt vrijdag als laatste krant definitief afscheid van het aloude formaat broadsheet, maar hoofdredacteur Sjuul Paradijs belooft dat het DNA van de krant ook in de nieuwe verschijningsvorm behouden blijft.
De Telegraaf overwoog al jarenlang over te stappen op het compacte tabloidformaat en telt na maanden van intensieve voorbereiding af naar dat moment. De persen drukken al fullcolour en ook de meeste lezers lijken er klaar voor. Paradijs: “Onze lezers zijn natuurlijk al heel lang gewend aan een groot formaat krant, maar een forse meerderheid is nu voorstander van tabloid. De harde kern tegenstanders gaan we overtuigen met het nieuwe product.”
Belangrijk bij de overgang is, zo benadrukt Paradijs, dat De Telegraaf niet gaat lijken op de andere dagbladen. “Wat andere kranten doen vinden we volstrekt onbelangrijk. Wij blijven ons onderscheiden in inhoud én in de vorm. Zo gaan we in het nieuwe ontwerp volstrekt ons eigen gang met zes kolommen per pagina in plaats van vijf. Daarin zijn we uniek. Dat maakt de vormgeving beweeglijker, al zeggen sommigen chaotischer, maar in elk geval veel meer Telegraaf. Het AD, de Volkskrant of Trouw zijn op elkaar gaan lijken. Wij blijven in de nieuwe krant dicht bij ons DNA, dus behoorlijk eigenwijs.”
Paradijs beklemtoont dat de overstap op compact formaat geen bezuinigingsoperatie betreft. “Bij andere kranten verdween 10 procent van de pagina’s. Onze lezers krijgen meer Telegraaf dan nu. We breiden het aantal rubrieken uit en geven De Financiële Telegraaf meer ruimte. Zelf vind ik het heel leuk dat de pagina Hitscore terugkomt. Het wordt een betere krant waarin het DNA overeind blijft en onze gezaghebbende columnisten vrij baan krijgen.”
Na de krant krijgt de website volgende maand een nieuw uiterlijk. “De vernieuwing zetten we door op alle platformen. De vernieuwde broodletter in de krant keert terug op tablets en smartphones.” De hoofdredacteur belooft dat de ‘chocoladeletters’ blijven. “Mensen zeggen weleens dat de grote koppen iets van nu is, maar die gebruikten we in de jaren 50 ook al. Die zijn van alle tijden.”
Het halveren van de voorpagina vol nieuws en entertainment kostte hoofdbrekens, erkent Paradijs. “We hebben lang geworsteld. Een te heet gewassen voorpagina ziet er niet uit. En als het kabinet opstapt of als een oorlog uitbreekt, verwacht de lezer geen voorpagina om bij in slaap te vallen. In het nieuwe ontwerp zullen mensen in een oogopslag herkennen wat er allemaal speelt.”