Weten & Tech

‘Foursquare heeft een groot probleem’

23-10-2014 20:18

NEW YORK – Het gaat niet goed met Foursquare. Dat concludeert weblog VentureBeat na het bestuderen van gebruikscijfers, downloadaantallen en appranglijsten.

Foursquare was een paar jaar geleden een van de populairste apps, maar wist die positie niet vast te houden. Om het tij te keren, bracht het bedrijf in augustus een compleet vernieuwde Foursquare-app uit. Het incheckgedeelte waar Foursquare bekend om staat, was enkele maanden daarvoor al in de nieuwe app Swarm gestopt.

Na de lancering van de vernieuwde app kende Foursquare een korte opleving. Inmiddels is de neerwaartse trend weer ingezet, schrijft VentureBeat. Uit cijfers van marktonderzoeker comScore blijkt dat het aantal unieke gebruikers van zowel de Foursquare-app als Swarm sinds de piek na de lancering in augustus flink is gedaald.

Bergafwaarts

De iOS-app van Foursquare staat in de Amerikaanse downloadlijst van appmonitor App Annie op de 923ste plaats. Ter vergelijking: op het hoogtepunt in 2011 viel de app maar net buiten de top 40. Swarm behoort nu niet eens tot de populairste 1500 iOS-apps. Ook met de Android-versie van beide apps lijkt het bergafwaarts te gaan.

Foursquare is toch positief gestemd, mede omdat het gebruik van de mobiele webapplicatie in een jaar met 60 procent is gestegen. Foursquare vindt dat de splitsing een goed idee was en voelt zich gesterkt door eigen data. “Een derde van de mensen gebruikt alleen Swarm, een derde alleen Foursquare, en een derde beide apps.”

Een ingewijde zegt dat Foursquare de komende tijd nieuwe gebruikers wil trekken door te adverteren, onder meer op Facebook en Twitter. VentureBeat betwijfelt of het bedrijf voor een ommekeer kan zorgen. “Zal het inchecken de tand des tijds overleven? Als je een optimistisch antwoord wil: Foursquare heeft veel werk te doen.”