AMSTERDAM – Hoe bekend en succesvol hij ook is, rapper 50 Cent kan niet rondkomen van alleen het maken van muziek. De Amerikaan is ervan overtuigd dat geen enkele artiest dat tegenwoordig nog kan. ”Marketing is de belangrijkste inkomstenbron in de muziekindustrie vandaag de dag”, vertelt de ster.
Curtis James Jackson alias 50 Cent is vrijdag in Nederland. Niet om op te treden, maar om zijn koptelefoons te promoten. De SMS Audio headphones zijn al een tijd te koop in ons land, maar een bezoekje van het bekende gezicht achter de apparatuur moet het merk een boost geven. ”Dit ligt in het verlengde van mijn passie voor muziek. Het gaat misschien niet om mijn eigen muziek, maar wel over muziek in het algemeen.”
Van zijn doorbraakalbum Get Rich or Die Tryin’ uit 2003 verkocht de 39-jarige Amerikaan meer dan 13 miljoen exemplaren. ”Die aantallen worden tegenwoordig niet meer gehaald. Sinds de albumverkoop wordt bijgehouden, is dit het eerste jaar dat geen enkele plaat in de VS de platina status heeft bereikt. De industrie is drastisch aan het veranderen. Niemand overleeft als artiest zonder zijn naam te verbinden aan een merk of andere vormen van marketing. Je moet zakelijk denken om muziek te kunnen blijven maken. Met alleen een goede reclamecampagne voor je nieuwe cd red je het niet.”
Waardering
Hij voelt zich niet ongemakkelijk bij die ontwikkeling. “Dit geldt voor de hele industrie, niet alleen voor mij. Elke artiest die ooit veel platen verkocht, moet er nu mee leren leven niet meer zo succesvol te zijn in aantallen. Dat is oké, zolang je maar de waardering van het publiek krijgt. Je voelt de support als je optreedt, als alle shows keer op keer zijn uitverkocht, waar je ook komt. Dan weet je dat mensen waarderen wat je doet, ook al betalen ze er niet meer voor.”
Op zoek naar extra inkomstenbronnen, stortte 50 Cent zich – net als collega Dr. Dre – in 2011 op de koptelefoons. Hij koos er bewust voor niet zijn naam aan een merk te verbinden, maar een bedrijf over te nemen. ”Ik wil uitsluitend geassocieerd worden met topkwaliteit en high end producten. Om mijn naam te beschermen heb ik geïnvesteerd in het bedrijf, in plaats van alleen mijn gezicht te geven. Anders begin je met je naam op goede spullen en eindig je in een goedkope troep-winkel ergens op een luchthaven.”
Timbaland
Het gaat goed met de zaken. De SMS Audio koptelefoons worden inmiddels in meer dan 60 landen verkocht en Curtis heeft er een niet onbelangrijke zakenpartner bij. ”Ik werkte met Timbaland aan het produceren van een aantal tracks en gaf hem mijn koptelefoon. Hij was zo enthousiast, dat hij er ook eentje wilde en nu is hij mede-eigenaar van het bedrijf.” Dat komt goed uit, want zo kan 50 Cent de zaken delegeren aan zijn collega en maatje als hij zelf weer op tournee gaat.
“Ik heb alleen tijd voor dit soort dingen als ik niet bezig ben met het opnemen van een plaat of aan het toeren ben. Muziek blijft nummer één.” Met een grote glimlach: ”Als ik weer op tournee ga dan moet Timbaland maar wat meer koptelefoons verkopen. Hij voelt zich nu toch wat te veel op de achtergrond.” Over zijn prioriteiten is hij duidelijk: ”Uiteindelijk ben ik geen zakenman, ik ben een artiest. Op dit moment besteed ik een groter deel van mijn tijd aan zaken, maar in mijn hart ben en blijf ik muzikant. Dat moet je bijhouden. Kunst is net fitness. Je kunt niet de sportschool inlopen zonder ooit te hebben getraind en verwachten dat je ineens enorm uitblinkt.”
De rapper belooft snel weer terug te keren naar Amsterdam, maar dan voor zijn muziek. “Dan tover ik de Heineken Music Hall om tot de 50 Cent Hall.”