Weten & Tech

‘Educatieve content verdient meer aandacht’

06-11-2014 06:42

DEN HAAG – Kinderen moeten op het internet niet alleen beschermd worden tegen de gevaren. Het is minstens zo belangrijk dat ze toegang hebben tot hoogwaardige content die hun ontwikkeling ten goede komt, zegt de toonaangevende Britse wetenschapper Sonia Livingstone in een interview met BuzzT.

Livingstone is een van de experts die aan het woord komen in het boek Positive Digital Content For Kids. Donderdag overhandigt ze het eerste exemplaar aan de Europese Commissie. In het boek, het resultaat van twee jaar onderzoek door een netwerk van specialisten, worden de beste voorbeelden van positieve content voor jonge internetgebruikers beschreven. Livingstone heeft de afgelopen 15 jaar onderzoek verricht naar de manier waarop het internet de levens van kinderen, ouders en scholen verandert en de gevaren die eraan verbonden zijn.

Nu vindt ze het hoog tijd dat er meer aandacht komt voor de nuttige, leerzame en leuke toepassingen van het wereldwijde web. Want die zijn er volgens haar genoeg. “Ik ben blij dat het beleid om mensen te waarschuwen voor de risico’s zijn vruchten heeft afgeworpen. In veel Europese landen zijn mensen zich ervan bewust dat het internet een gevaarlijke plek kan zijn. Maar misschien is daardoor een beetje ondergesneeuwd dat er ook veel veilige en educatieve content voor kinderen is.” Die content is alleen niet altijd even makkelijk te vinden.

Kunst

Zo is Livingstone lovend over DeviantART, een website waarop jongeren hun zelfgemaakte artwork kunnen laten zien en kunstwerkjes van anderen kunnen beoordelen. “Veel ouders kennen dat niet en de naam schrikt ze mogelijk ook af.” Verder is ze erg te spreken over de schrijverssite Ministry of Stories en Harry Potter Alliance, een activistisch collectief van Harry Potter-fans dat zich onder meer hardmaakt voor homo- en burgerrechten. “Maar vergeet ook de game Minecraft niet, die kinderen een nieuwe manier heeft gegeven om te leren coderen.”

In Nederland is het aanbod voor kinderen relatief goed, aldus Livingstone. Eén van de in het boek genoemde succesverhalen is de uitgebreide site (en app) van het televisieprogramma Klokhuis. Ook in andere Europese landen als Groot-Brittannië, België en Duitsland gooit de publieke omroep hoge ogen op dit vlak, vertelt ze. In een land als India, waar de overheid minder energie in het digitale aanbod voor kinderen stopt, is de situatie niet zo rooskleurig. “Het gevolg is dat kinderen daar veel commerciële content krijgen voorgeschoteld.”

Diversiteit

En dat vindt Livingstone eigenlijk geen goed idee, de markt laten bepalen waar de surfende jeugd zoal op stuit. “Je kunt het vergelijken met een weg. Je weet op een gegeven moment dat het veilig is om erop te rijden als je auto goed werkt. Maar waar wil je dat die weg naartoe gaat? En wat wil je dat er langs de weg staat? Veiligheid blijft altijd belangrijk, maar wij vinden dat het ook gaat om wat je onderweg tegenkomt. Een divers en interessant landschap, dus niet alleen de gebouwen van mensen die ervoor willen betalen.”

Positive Digital Content For Kids is gratis te downloaden. Het boek is een initiatief van Remco Pijpers van Mijn Kind Online, een Nederlands kenniscentrum op het gebied van kinderen en digitale media.